יחסי ציבור לחברות ציבוריות
בעולם העסקי התחרותי, חברות ציבוריות חייבות לייצר תוכן איכותי למגוון קהלים: עובדים, לקוחות, ספקים, ובעיקר משקיעים, רגולטורים והתקשורת הפיננסית.
יחסי ציבור (יח"צ) הם קריטיים לבנייה ותחזוקת המוניטין והתדמית של החברה. תדמית חיובית בונה אמון בקרב משקיעים, מושכת הון ותורמת ליציבות בשוק. יח"צ אפקטיבי מסייע בהעברת מסרים אסטרטגיים, ניהול משברים ותמיכה ביעדים העסקיים הכוללים.
איך אנחנו מקדמים את העסק שלך?
השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם
יחסי ציבור לחברות ציבוריות
יחסי ציבור (יח"צ) הם אחד מתחומי ההתמחות המרכזיים שלנו במשרד, במיוחד בכל הנוגע לחברות ציבוריות. בעלי ניסיון בעבודה מול חברות ציבוריות מתחומים שונים – מטכנולוגיה ופיננסים, דרך מוצרי צריכה ועד תשתיות. אנו מסייעים להן בחשיפה תקשורתית משמעותית בעלת ערך רב עבור קהלי היעד השונים שלהן.
לדוגמה, חברה ציבורית עשויה לפרסם הודעה מקצועית המבהירה דוח כספי מורכב, או מנהליה יכולים לספק תובנות לגבי מגמות שוק. פעולות אלו לא רק משפרות את השקיפות ואמון המשקיעים, אלא גם מחזקות את מעמדה של החברה כמובילה בתחומה.
למה יחסי ציבור הם כלי אפקטיבי לחברות ציבוריות?יחסי ציבור הם כלי חיוני בארגז הכלים השיווקי של חברות ציבוריות, הבונה עבורן תדמית מקצועית ואמינה בקרב הציבור הרחב, המשקיעים והרגולטורים. כאשר חברה ציבורית, או נציגיה, מופיעים בכתבות עיתונות, בטלוויזיה או ברדיו (באופן אורגני וללא תשלום), הם תורמים מידע חשוב ממומחיותם המקצועית. הם יכולים להבהיר סוגיות מורכבות, לספק תובנות שוק, או לייצג את בעלי העניין שלהם באופן שיחשוף אותם לקהלים רחבים ויבסס את מעמדם כמומחים.
גם בשנת 2025, חברות ציבוריות פועלות תחת מגבלות רגולטוריות משמעותיות בכל הנוגע לפרסום ישיר. לכן, יחסי הציבור מהווים אחד הכלים האפקטיביים והאותנטיים ביותר לקידום המותג והפעילות שלהן בגופי המדיה המובילים. לכך מצטרפים גם הפודקאסטים העוצמתיים, שהפכו לאחד הכלים המובילים בעולם יחסי הציבור כיום, ומאפשרים לחברות להעביר מסרים מקצועיים בצורה מעמיקה ונגישה לבעלי עניין מרכזיים, כולל משקיעים פוטנציאליים והשוק הרחב.
דירוגים ומוניטין: בונים את המותג של החברה הציבורית
הדירוגים המקצועיים של מדדים מובילים (כגון דאנס אנד ברדסטריט, BDI או מדדי ESG) וגופים אנליסטים משמעותיים, ממצבים חברות ציבוריות כמובילות בתחומן ובעלות מוניטין רב בענף. לצד עבודת יחסי ציבור תקשורתית עקבית, אנו בונים אמון ומוניטין חזק לאורך זמן עבור החברה, מה שמביא את שמה ואת פעילותה באופן תדיר אל שולחן הדיונים של מנהלי השקעות, מנהלי קרנות, אנליסטים, מנהלי כספים בכירים ומובילי דעה רלוונטיים.
בדיוק כמו בעבר, כאשר משקיע פוטנציאלי (בין אם זו קרן גידור, בית השקעות, קרן פנסיה או מוסד פיננסי) נתקל בחברה ציבורית שהוצגה בכתבה מקצועית חשובה, בפודקאסט מרתק עם מנהליה, או קיבלה דירוג יוקרתי בתחום – הוא באופן טבעי ממהר ליצור קשר כדי לבחון הזדמנויות השקעה או שיתוף פעולה.
מעבר לרשתות החברתיות: כוחם של יחסי ציבור לחברות ציבוריות
בעוד שרשתות חברתיות חשובות, חברות ציבוריות שישלבו יחסי ציבור מקצועיים ועשייה תקשורתית ממוקדת ישיגו חשיפה ואמון משמעותיים בהרבה. שילוב אסטרטגי כזה מאפשר לחברות להופיע בפלטפורמות מובילות – מטורי דעה כלכליים, דרך תוכניות רדיו ופודקאסטים ועד ראיונות בנושאי חדשנות ותעשייה.
הופעה בערוצים אלו בונה אמון ואוטוריטה עמוקה, וממצבת את החברה כמובילה בתחומה בפני קהלים רחבים, החל ממשקיעים פרטיים ועד לגופים מוסדיים.
חשיבות יחסי ציבור לחברות ציבוריות: בניית מותג ואמון בשוק ההון
כפי שאתם בוודאי יודעים, בשוק ההון הישראלי פועלות מאות חברות ציבוריות בתחומים מגוונים – טכנולוגיה, פיננסים, תעשייה, נדל"ן ועוד. המשמעות היא שקיימת תחרות משמעותית על תשומת לבם של משקיעים, אנליסטים ומוסדות פיננסיים, כמו גם על אמון הציבור הרחב והרגולטורים.
כדי לנצח במשחק ולבלוט בנוף העסקי והפיננסי, כדי לזכות בהשקעות משמעותיות, להרחיב את בסיס המשקיעים ולהגיע לגופים המוסדיים הגדולים באמת, חברות ציבוריות צריכות לבנות לעצמן מותג תקשורתי ואסטרטגי חזק. משקיעים גדולים, מוסדיים ופרטיים כאחד, מחפשים לעבוד עם חברות בעלות מוניטין מוכח, שקיפות ויציבות. הם רוצים לבחור בחברה שנתפסת כמובילה בתחומה, ושמנהליה ופעילותה מופיעים כמומחים ובעלי סמכות באתרי החדשות הכלכליים, דוחות האנליסטים והפורומים המובילים.
יחסי ציבור אפקטיביים יוצרים את הבידול הזה. הם ממצבים אתכם כמובילים בתעשייה, חושפים את החדשנות והערך המוסף שלכם, ובכך בונים את האמון הקריטי הדרוש למשיכת השקעות וליצירת יחסים ארוכי טווח עם שוק ההון.
מהן האסטרטגיות העיקריות ביחסי ציבור לחברות ציבוריות?
חשיפת מידע בעל עניין ציבורי ופיננסי
חברות ציבוריות מחזיקות במידע מהותי – דוחות כספיים, תחזיות, פיתוחים טכנולוגיים, אסטרטגיות שוק, תובנות על מגמות בתעשייה ועוד – בעל פוטנציאל תקשורתי ופיננסי גבוה. במקום להסתפק בהודעות דיווח רגולטוריות יבשות או פרסום נקודתי, ניתן להפוך מידע זה לידיעות חדשותיות, כתבות עומק או מאמרים מקצועיים המנתחים את השלכותיו. פרסום אסטרטגי כזה בכלי תקשורת כלכליים מובילים (כמו "כלכליסט", "גלובס" ו"דה מרקר"), ובאתרי חדשות מרכזיים, ממצב את החברה הציבורית ואת מנהליה כמובילים, מומחים ובעלי סמכות בתחומם. זוהי הזדמנות עצומה לבניית מוניטין של מומחיות, חדשנות ואמינות – מרכיבים קריטיים שאין להשיגם באמצעות פרסום מסורתי, והחיוניים לבניית אמון בקרב משקיעים, אנליסטים וציבור שוק ההון כולו.
פרסום הישגים בפרויקטים אסטרטגיים ויוצאי דופן
חברות ציבוריות יכולות למתג את עצמן תקשורתית באופן משמעותי על ידי פרסום והבלטת הישגים בפרויקטים אסטרטגיים, חדשניים או בעלי השפעה משמעותית על התעשייה או הכלכלה. זה יכול לכלול השקת מוצרים חדשים, כניסה לשווקים בינלאומיים, השלמת מיזוגים ורכישות, או פרויקטים תשתיתיים גדולים. ככל שהפרויקט שמקדמת החברה ממוקם באזור בעל עניין רב, נוגע בטכנולוגיה פורצת דרך, או מביא בשורה כלכלית/חברתית, העניין התקשורתי והציבורי בו עולה. חשיפה כזו לא רק מבליטה את החדשנות והמומחיות של החברה, אלא גם מחזקת את המוניטין שלה בשוק ההון, מושכת משקיעים וממצבת אותה כמובילה בתחומה.
מיתוג הנהלה בכירה ומנהיגות מחשבתית (Thought Leadership)
קידום הנהלה בכירה (מנכ"ל, יו"ר, סמנכ"ל כספים) כדמויות מובילות בתעשייה תורם רבות למוניטין החברה. מנהיגות מחשבתית זו מאפשרת לבכירים להשמיע את קולם בנושאים אסטרטגיים ולהציג את חזון החברה, בין היתר באמצעות מאמרי דעה, הרצאות וראיונות. חשוב לוודא שמיתוג אישי זה משרת את המותג התאגידי כולו ולא יוצר תלות. טקטיקה זו מתאימה במיוחד לחברות המבקשות לחזק את מעמדן כמובילות חדשנות או להבליט מומחיות ספציפית, ותומכת באסטרטגיית קשרי המשקיעים.
תקשורת פנימית: עובדים כשגרירי המותג
עובדי חברה ציבורית הם שגרירי המותג המשמעותיים ביותר שלה, ויכולתם להבין ולהעביר את מסרי החברה החוצה קריטית למוניטין שלה. לכן, אסטרטגיית תקשורת פנימית אפקטיבית היא מרכיב חיוני ביחסי הציבור הכוללים. גישה זו מבטיחה שכלל העובדים, ממנהלים ועד דרגי שטח, מבינים את האסטרטגיה העסקית, היעדים הפיננסיים והמסרים המרכזיים של החברה – במיוחד אלה המופנים לשוק ההון. תקשורת פנימית עקבית, שקופה ומעוררת השראה, באמצעות עדכונים שוטפים, מפגשי הנהלה, ניוזלטרים ופלטפורמות פנימיות, בונה גאווה ארגונית ותחושת שייכות. כתוצאה מכך, העובדים הופכים למפיצי מסרים אמינים וחיוביים כלפי לקוחות, שותפים ומשקיעים פוטנציאליים, ומחזקים את המותג החוצה.
בחירת מנהלים בכירים להופעות בפודקאסטים המובילים
פודקאסטים הפכו לכלי עוצמתי ומרכזי למיתוג ותקשורת עבור חברות ציבוריות. הופעות של מנהלים בכירים בפודקאסטים רלוונטיים – בתחומי הכלכלה, הטכנולוגיה, ההשקעות או התעשייה – מייצרות היכרות ומיתוג אפקטיבי עם דמויות מפתח בחברה, שיודעות להוביל שיחה ולהעניק ערך מוסף למאזינים. באמצעות פודקאסטים, מנהלי החברה יכולים לחשוף ידע וניסיון מעמיקים בנוגע לאסטרטגיה, חדשנות, ביצועים פיננסיים ומגמות שוק. זוהי דרך לבנות קשר אמין וישיר עם קהל רחב של משקיעים פוטנציאליים, אנליסטים ומובילי דעה, ולבסס את מעמד החברה כמובילה ויציבה.
כאן טמון יתרון משמעותי לחברות ציבוריות דווקא בבחירה בפודקאסטים שאינם מתמקדים רק בעולם הצר של התעשייה הספציפית שלהן, אלא בפודקאסטים כלכליים רחבים יותר ובעלי השפעה ציבורית. לדוגמה, פודקאסטים העוסקים בשוק ההון, בחדשנות, בניהול ובמגמות מאקרו כלכליות (כדוגמת "ציפור פיננסית", אם הוא רלוונטי לקהל היעד של חברות ציבוריות).
פודקאסטים אלו הפכו להיות אחד הכלים האפקטיביים ביותר למיתוג הנהלה בכירה ולחיזוק המוניטין התאגידי של חברות ציבוריות. הם לא רק יוצרים תדמית חיובית, אלא גם תורמים באופן ישיר ליצירת עניין חדש, הגדלת פניות מצד משקיעים פוטנציאליים ואנליסטים, ואף משיכת כישרונות מובילים. בכך נוצר לחברות ציבוריות כלי שהוא גם תדמיתי חזק וגם כלי פרפורמנס (ביצועים) יעיל ביותר. החשיפה בפודקאסטים אלו מאפשרת למנהלים להציג את מומחיותם, את חזון החברה ואת הערך שהיא מביאה, מול קהל רחב ומגוון שמתעניין בנושאי כלכלה, השקעות ופיתוחים טכנולוגיים, ובכך למשוך בעלי עניין איכותיים קריטיים להצלחתה בשוק ההון.
הדגשים שלנו בביצוע יחסי ציבור לחברות ציבוריות
במהלך השנים פיתחנו שיטה שעובדת מעולה כאשר אנחנו עושים יחסי ציבור לחברות ציבוריות
תוכן מקצועי וערך אמיתי
הנגשת מומחיות ומידע אסטרטגי:
יצירת תוכן (כמו מאמרי דעה, ניתוחי שוק או דוחות מיוחדים) שמציג את הידע הייחודי של החברה ומנהליה, ומספק תובנות בעלות ערך למשקיעים, אנליסטים ולציבור הרחב.
הדגשת חדשנות והישגים תפעוליים:
פרסום ממוקד על פיתוחים חדשים, פרויקטים מובילים או הצלחות תפעוליות, כדי לבסס את מעמד החברה כמובילה בתחומה.
שקיפות ובהירות במסרים:
הקפדה על תוכן שמסביר סוגיות מורכבות באופן פשוט וברור, תוך שמירה על עקרונות השקיפות הנדרשים מחברה ציבורית.
פעילות במדיה וביח״צ מסורתי
יחסי עיתונות פרואקטיביים:
הופעות וראיונות ממוקדים: ארגון ראיונות עם בכירי החברה בטלוויזיה, רדיו ועיתונים מובילים, בהתאמה לנושאי עניין ציבוריים ופיננסיים, במטרה להציג את מומחיות החברה והנהלתה.
הופעות וראיונות ממוקדים:
ארגון ראיונות עם בכירי החברה בטלוויזיה, רדיו ועיתונים מובילים, בהתאמה לנושאי עניין ציבוריים ופיננסיים, במטרה להציג את מומחיות החברה והנהלתה.
טורי דעה ומאמרי עומק:
פרסום קבוע של טורי דעה ומאמרים מקצועיים מאת בכירי החברה, שינתחו מגמות שוק ויציגו את עמדותיה ואסטרטגיה בתחומים רלוונטיים.
פעילות ברשתות חברתיות
בניית נוכחות אסטרטגית:
יצירת ותחזוקת פרופילים פעילים ומקצועיים בפלטפורמות רלוונטיות (כמו LinkedIn, X, וכד'), המותאמות לקהל היעד של חברות ציבוריות – משקיעים, אנליסטים, עיתונאים ומובילי דעה.
שיתוף תוכן בעל ערך:
הפצת תוכן מקצועי, חדשות חברה, דוחות ועדכונים פיננסיים, וכן שיתוף תובנות של הנהלה, באופן שוטף ומעורר עניין.
ניהול מוניטין ושיח:
ניטור פעיל של אזכורי החברה, מעורבות בשיחות רלוונטיות, ותגובה מהירה ומקצועית לפניות, שאלות או ביקורות, במטרה לשמר ולחזק את המוניטין הדיגיטלי.
מיתוג אישי ובידול
בניית אוטוריטה ומנהיגות מחשבתית:
מיצוב בכירי החברה כמומחים ומובילי דעה בתחום העיסוק שלהם, תוך התמקדות בנישות שוק ייחודיות או בתחומי חדשנות פורצי דרך (לדוגמה: פיתוח טכנולוגי מתקדם, מודלים עסקיים חדשניים, או גישות ייחודיות לאחריות תאגידית), במטרה למצב את החברה כמובילה בתחומה.
השתתפות והרצאות בכנסים פיננסיים ומקצועיים:
יצירת שם וחיזוק מעמד באמצעות הרצאות וכתיבת תוכן (פאנלים, סמינרים מקצועיים) בפורומים כמו כנסים כלכליים, כנסים בתעשייה הספציפית, או מפגשי קשרי משקיעים, לחיזוק מעמד החברה והרחבת חשיפתה מול קהלים רלוונטיים.
קידום אורגני ו-SEO לאתר הפירמה
קידום אורגני ו-SEO לאתר המשרד
כתיבת תוכן מקצועי ופיננסי עשיר: יצירת תכנים מקיפים (כמו הסברים לדוחות כספיים, ניתוחי מגמות בתעשייה) שידורגו גבוה בגוגל וימשכו לאתרכם גולשים המחפשים מידע על החברה, השקעות או תעשייתה. יישום אסטרטגיית SEO חכמה: בניית אסטרטגיית SEO ממוקדת בביטויי מפתח רלוונטיים לשוק ההון ולפעילות החברה, כדי למקם את אתרכם כמובילה בתוצאות החיפוש עבור ידע ומידע מהימן.
קשרים ושיתופי פעולה
חיבורים עם אנשי מקצוע רלוונטיים
יצירת שיתופי פעולה עם רואי חשבון, מתווכים, אדריכלים ועורכי דין בתחום להפניות לקוחות.
חברות בפורומים עסקיים ונטוורקינג
השתתפות פעילה בBNI, קבוצות משקיעים ומועדוני יזמים לבניית קשרים והרחבת המוניטין.
מענה לשאלות בפורומים מקצועיים
מיצוב כמומחים בתעשייה: זיהוי והשתתפות פעילה בפורומים מקצועיים רלוונטיים (אונליין ואוף-ליין) בהם מתקיים דיון על מגמות שוק, אתגרים ופתרונות, במטרה למצב את הנהלת החברה כמובילי דעה. מתן ערך ותובנות: מענה מקצועי, מבוסס ידע וניסיון, לשאלות ודיונים בפורומים אלה, תוך הקפדה על שקיפות ומתן ערך אמיתי למשתתפים. הגברת נראות ואמינות: בניית מוניטין של גוף אמין ומוביל, אשר נכון לחלוק מידע ולתרום לשיח המקצועי, מה שמחזק את תדמית החברה ומושך עניין מצד משקיעים ובעלי עניין.
מכיוון שתחום הפעילות של חברות ציבוריות הוא עולם תוכן מקצועי ובעל דקויות רגולטוריות ופיננסיות ספציפיות (כגון דרישות הרשות לניירות ערך, הבורסה ותקנות ממשלתיות), נדרש משרד יחסי ציבור שכבר מכיר את המגבלות האתיות והרגולטוריות החלות על חברות הנסחרות בבורסה.
משרד כזה יהיה ערוך להתחיל לעבוד מיד, ללא צורך ב"עקומת למידה" ארוכה. הוא ידע לנווט ביעילות בין דרישות שקיפות, רגישות לשוק ההון וצורך בתקשורת זהירה ואחראית, ויסייע לחברה להעביר את מסריה באופן מדויק, יעיל ותואם את כללי הרגולציה.
יחסי ציבור לחברות ציבוריות שונים באופן מהותי מיחסי ציבור למגזרים אחרים, בעיקר בשל המגבלות הרגולטוריות והאתיות הייחודיות לתחום שוק ההון, הצורך הבלתי מתפשר לשמור על שקיפות, אמינות ומוניטין תאגידי חזק, והדרכים המורכבות אך האפקטיביות שבהן ניתן לתקשר עם ציבור המשקיעים, הרגולטורים והתקשורת הפיננסית.
הנה כמה מההבדלים המרכזיים שלמדנו עליהם במהלך השנים בהן אנו עובדים עם חברות ציבוריות לצורך יחסי ציבור:
מגבלות אתיות ורגולציה
חברות ציבוריות פועלות תחת רגולציה מחמירה של רשויות ניירות ערך, הבורסה ותקנות ממשלתיות (כמו חוק החברות). רגולציה זו אוסרת על פרסום מטעה, הטעיית משקיעים, הפצת מידע לא מהותי או לא מדויק, ושימוש במידע פנים. קיימים כללי גילוי נאות נוקשים לגבי אופן הצגת התוצאות הפיננסיות, האסטרטגיה העסקית, התחזיות והסיכונים. זה מגביל משמעותית את השימוש בפרסום ישיר שפונה לרגש או בהבטחות שווא, ומחייב התמקדות בשקיפות, דיוק, מקצועיות ואובייקטיביות בכל תקשורת. הפרת כללים אלו עלולה לגרור סנקציות חמורות, קנסות ואף תביעות משפטיות.
במקצועות אחרים
מרבית המקצועות החופשיים או העסקים הפרטיים (כמו חברות ייעוץ עסקי, סוכנויות שיווק, או חברות נדל"ן פרטיות) יכולים להשתמש במגוון רחב יותר של כלים שיווקיים, כולל פרסום אגרסיבי, הנחות, מבצעים, שיווק ישיר ופנייה רגשית. הם נתונים לפחות מגבלות אתיות ורגולטוריות דומות לאלו של חברות ציבוריות, מה שמאפשר להם גמישות רבה יותר ביצירת קמפיינים שיווקיים.
בניית סמכות ומוניטין במקום מכירה ישירה
מיתוג דרך תוכן פיננסי ואסטרטגי: יחסי ציבור לחברות ציבוריות מתמקדים בבניית תדמית תאגידית וסמכות מקצועית בשוק ההון. אנו שואפים למצב את החברה והנהלתה כמובילות ומומחיות בתחומן באמצעות מאמרים, דוחות אנליטיים, ראיונות בתקשורת כלכלית והצגת פרויקטים ודוחות רלוונטיים (תוך עמידה מלאה ברגולציה). המטרה העיקרית היא להשפיע על תפיסת הערך של החברה בעיני משקיעים ואנליסטים, ולא למכור ישירות מוצרים או שירותים.
במקצועות אחרים
בעלי עסקים ומקצועות חופשיים אחרים יכולים להשתמש בחופשיות בקמפיינים שיווקיים ישירים, מבצעי מכירות, שיתופי פעולה מסחריים ופרסום ממומן בפלטפורמות דיגיטליות שונות, ללא מגבלות רגולטוריות הדומות לאלו החלות על חברות ציבוריות. הם רשאים לחתור באופן ישיר להמרות ומכירות.
אופי החשיפה במדיה
החשיפה בתקשורת עבור חברות ציבוריות היא לרוב עקיפה ומבוססת סמכות ומומחיות תאגידית. מנהלי החברה מצוטטים כמומחים בענייני שוק הון, מגמות בתעשייה, או סוגיות כלכליות, מתארחים בפודקאסטים פיננסיים, כותבים טורי דעה אסטרטגיים או משתתפים בפאנלים מקצועיים. ניתן ואף רצוי לשלב בצורה חכמה בין כל הערוצים. לדוגמה, ראיון של מנהל בכיר בפודקאסט כלכלי מוביל יכול לייצר סרטונים קצרים ותכנים נוספים לשימוש בפלטפורמות החברה. יתרה מכך, שיתוף פעולה עם פודקאסטרים בעלי מערך שיווק מבוסס פודקאסט, מאפשר לזהות קטעים ויראליים ולהפיק מהם תכנים שיקדמו את החברה ואת הנהלתה בצורה האפקטיבית ביותר מול קהל המשקיעים.
במקצועות אחרים
עסקים אחרים יכולים לקדם את עצמם ישירות בפרסומות ממומנות, לפרסם המלצות לקוחות באופן חופשי, להפעיל קמפיינים ממומנים במדיה החברתית, ולהשתמש בפרסום משפיענים ללא המגבלות הקיימות על חברות ציבוריות.
שיווק מפה לאוזן ונטוורקינג
קשרים אישיים והמלצות משחקים תפקיד קריטי בעולם שוק ההון, שכן משקיעים, אנליסטים ומוסדות פיננסיים פונים לחברות ציבוריות מתוך אמון עמוק והיכרות עם המקצועיות, הניהול התקין והאובייקטיביות שלהן. לכן, נטוורקינג פעיל של ההנהלה הבכירה, שיתופי פעולה עם גופים פיננסיים, בתי השקעות, קרנות הון סיכון (במידה ורלוונטי) ואנליסטים מובילים, וכן השתתפות והובלה באירועים ובכנסים כלכליים ומקצועיים, הם כלים חיוניים מאוד לבניית מוניטין ולמשיכת הון. אמון זה נבנה לאורך זמן ומועבר גם מפה לאוזן בקרב קהילת המשקיעים.
במקצועות אחרים
עסקים אחרים יכולים להשתמש בקמפיינים לקידום מכירות, משפיענים, ודירוגים באתרי ביקורות כמו Google Reviews או Trustpilot. כלים אלו, אף שקיימים גם לחברות ציבוריות, הם פחות מרכזיים בהיבט בניית האמון הראשוני והעמוק הנדרש מצד גופים מוסדיים ואנליסטים בשוק ההון, שמתבסס בעיקר על קשרי IR, מוניטין איתן ושקיפות.
שימוש ברשתות חברתיות
השימוש במדיה החברתית על ידי חברות ציבוריות חייב להיות אסטרטגי, אינפורמטיבי, חינוכי ותואם רגולציה. פוסטים צריכים להתמקד בהסברים על ביצועים פיננסיים, מגמות בתעשייה, פיתוחים טכנולוגיים, חדשנות, עדכונים על אירועים מהותיים ופעילות אחריות תאגידית. כל תקשורת חייבת להיות מדויקת, שקופה ולא מטעה, תוך שמירה על כללי הגילוי הנאות של רשויות ניירות ערך. פרסום יתר, שיווק אגרסיבי, הבטחות מוגזמות או חשיפה לא מבוקרת של מידע עלולים להיתפס כלא מקצועיים ולהתנגש עם כללי האתיקה והרגולציה החמורים החלים על חברות אלו.
במקצועות אחרים
בעלי מקצועות ועסקים אחרים יכולים להשתמש במדיה חברתית לקידום מכירות ישיר, הצגת מוצרים בצורה חופשית, פרסום חוות דעת של לקוחות, ויצירת קמפיינים ויראליים ללא מגבלות כה הדוקות.
תוכן שיווקי לעומת מידע מקצועי
התוכן של חברות ציבוריות חייב להיות מבוסס על ערך מקצועי, פיננסי ואובייקטיבי. אנו מתמקדים ביצירת מאמרים מקצועיים, ראיונות בתקשורת כלכלית, ניתוחי דוחות כספיים, והצגת מידע מהותי (תוך הקפדה על כללי גילוי נאות ורגולציה מחמירה). אלו הם הכלים המרכזיים לפרסום עקיף, בניית מוניטין חזק בשוק ההון וחיזוק אמון המשקיעים. כל תוכן שיווקי חייב להיות זהיר, מדויק ולעמוד בדרישות הרגולציה כדי למנוע הטעיה.
במקצועות אחרים
עסקים אחרים יכולים להשתמש בתוכן שיווקי ממוקד מכירה כמו דפי נחיתה, השוואות מוצרים, קמפיינים ממומנים ותוכן ממוקד המרה, ללא המגבלות המהותיות החלות על חברות ציבוריות.
הגבלת פרסום הישגים
על חברות ציבוריות חל איסור לפרסם הישגים או תחזיות באופן שיווקי אגרסיבי או מטעה (לדוגמה: "השגנו עלייה של 300% במחיר המניה" או "נשלוט ב-95% מהשוק"). כל פרסום של הישגים חייב להיות מבוסס על נתונים פיננסיים מאומתים, לעמוד בכללי הגילוי הנאות של הרגולטורים, ולהימנע מהטעיית משקיעים. הדגש הוא על הצגה מקצועית, מדויקת ועניינית של תוצאות, אסטרטגיות, תחומי התמחות, פיתוחים חדשניים ופרויקטים מהותיים, תוך שמירה על איזון בין הצגת הישגים לבין ניהול ציפיות אחראי.
במקצועות אחרים
עבמקצועות אחרים, אנשי מקצוע יכולים להדגיש בחופשיות הישגים, המלצות, דירוגים, וסטטיסטיקות מכירה במטרה למשוך לקוחות. הם אינם כפופים לאותן מגבלות רגולטוריות נוקשות לגבי אופן הצגת הצלחות והשפעתן על הציבור הרחב או על החלטות השקעה.
איך אנחנו מקדמים את העסק שלך?
השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם
לחברות ציבוריות, בדומה לגופים מפוקחים אחרים, יש כללי רגולציה וגילוי נאות מחמירים המגבילים את יכולתן לתקשר עם הציבור ושוק ההון. בישראל, הרשות לניירות ערך, הבורסה לניירות ערך וחוק החברות קובעים קודים אתיים ורגולטוריים נוקשים המכתיבים מה מותר ומה אסור בפרסום ושיווק, כמו גם באופן הדיווח על תוצאות ואירועים מהותיים.
הבנה מעמיקה של כללים אלו היא קריטית לצורך בניית אסטרטגיית יחסי ציבור שתהיה יעילה, תואמת את דרישות הרגולציה, ותשמור על תדמית מקצועית, אמינה ושקופה של החברה.
המגבלות המרכזיות על פרסום לחברות ציבוריות
איסור הטעיה והצגת מידע שגוי
- אסור לפרסם תחזיות רווחים שאינן מבוססות על נתונים או הערכות סבירות, או להציג נתונים פיננסיים באופן מטעה.
- אסור להבטיח תשואות השקעה ספציפיות או להשתמש בביטויים מוגזמים שאין להם אחיזה במציאות ("ההשקעה הבטוחה ביותר").
- מותרלהציג נתונים פיננסיים היסטוריים מדויקים, תוך ציון הסתייגויות מתאימות לגבי ביצועי עבר שאינם מעידים בהכרח על העתיד.
מגבלות גילוי נאות (Disclosure)
- אסור לפרסם מידע מהותי (למשל, על מיזוג עתידי, תוצאות כספיות לפני פרסום רשמי, או פיתוח טכנולוגי פורץ דרך) בקמפיין פרסומי, לפני שהמידע פורסם לציבור הרחב באמצעות דיווחים רגולטוריים רשמיים (לדוגמה, דרך מערכת המאיה של הבורסה).
- אסור להבליט מידע חיובי תוך הסתרת מידע שלילי או סיכונים מהותיים שיש להם השפעה על מצב החברה.
- מותר לפרסם הודעות לעיתונות על מידע מהותי לאחר שפורסם כדין באמצעות ערוצי הגילוי הרשמיים, ולכלול בפרסום הפניה לדיווח המלא.
איסור על שימוש במידע פנים (Insider Information)
- אסור לכלול בפרסומות מידע שעשוי להשפיע על מחיר המניה ושטרם הותר לפרסום לכלל הציבור או לעשות שימוש בפרסום כדי ליצור יתרון מסחרי על בסיס מידע שטרם נגיש לכלל המשקיעים.
- מותר לפרסם מידע שכבר פורסם באופן רשמי ומקיף דרך דוחות תקופתיים או הודעות מיידיות.
הגבלות על פרסום "תשואות עבר" ותחזיות עתידיות
- אסור להציג תשואות עבר ללא אזהרה ברורה ש"ביצועי עבר אינם מהווים אינדיקציה לביצועים עתידיים" או להבטיח "הצלחה ודאית" או "צמיחה בלתי מוגבלת" ללא ביסוס ודרישות גילוי נאות מחמירות.
- מותר להציג יעדים אסטרטגיים עתידיים, בתנאי שהם מנוסחים בזהירות, מבוססים על הנחות סבירות, ומלווים בהסתייגויות מתאימות ופירוט הסיכונים.
מגבלות על יצירת מניפולציה בשוק
- אסור לפרסם "כתבות יח"צ" שנראות כמו ידיעות חדשותיות אובייקטיביות, מבלי לציין במפורש שהן ממומנות (Native Advertising) או לפרסם שמועות או מידע לא מאומת במטרה להעלות או להוריד את מחיר המניה.
- מותר לעסוק בפעילות יחסי ציבור לגיטימית שמטרתה להעביר מידע אמין ולבנות מוניטין, תוך עמידה בכללי הרגולציה והשקיפות.
מותר להשתמש בפרסום אינפורמטיבי בלבד
חברות ציבוריות יכולות לפרסם את הפרטים הבאים:
- שם החברה ומותגיה
- תחומי הפעילות העיקריים
- פרטי קשר ומידע כללי
- ניסיון, הישגים מהותיים ופרויקטים אסטרטגיים
- מאמרים מקצועיים, דוחות אנליטיים ופרשנויות שוק
- חדשות מהותיות (לאחר דיווח רשמי)
- השתתפות בכנסים פיננסיים ומקצועיים
איך חברות ציבוריות בכל זאת עושים יחסי ציבור חוקיים?
קשרי משקיעים (Investor Relations – IR) כליבה תקשורתית
דיווחים רשמיים ודוחות: חובה חוקית לפרסם דוחות כספיים והודעות מיידיות (כמו "מאיה") באופן שווה לכלל הציבור. יח"צ מנגיש דיווחים אלו. מפגשי אנליסטים ומשקיעים: קיום כנסים ושיחות ועידה (אונליין/פיזית) בהם מוצג רק מידע שכבר פורסם או שפורסם במעמד המפגש. אתר IR ייעודי: עמוד אינטרנט מרכז את כל הדיווחים, מצגות ומידע רלוונטי למשקיעים, נגיש לציבור.
יצירת תוכן מבוסס מומחיות וערך
חברות ציבוריות מתמקדות ביצירת תוכן המציג את מומחיותן וחדשנותן. בכירי החברה מפרסמים מאמרי דעה וניתוחי שוק בעיתונות הכלכלית, מתראיינים בתוכניות ופודקאסטים, ומציגים פרויקטים מוצלחים, תוך התמקדות בערך לתעשייה וללקוחות, וללא התייחסות למחיר מניה או רווח פיננסי מיידי (למעט דיווחים רשמיים).
מיתוג תאגידי ואחריות חברתית (ESG/CSR)
חיזוק המוניטין התאגידי מושג דרך דיווח על יוזמות ESG/CSR (פעילויות קהילתיות, סביבתיות וממשל תקין) היוצרות תדמית חיובית מול משקיעים. בנוסף, השתתפות נציגי החברה בכנסים ופאנלים מקצועיים תורמת למיצובה כמובילה. לבסוף, תקשורת פנימית אפקטיבית מבטיחה שהעובדים, כשגרירי המותג, מבינים ומפיצים את מסרי החברה.
ניהול משברים ותקשורת שוטפת מבוקרת
היערכות מקדימה כוללת פיתוח תוכנית תקשורתית מפורטת למשבר (מסרים, דוברים). במקרה אירוע, נדרשת תגובה מהירה, שקופה ואחראית, עם מידע מדויק ותואם גילוי נאות. כמו כן, מתבצע ניטור שוטף של אזכורים במדיה לטיפול יזום בסוגיות לפני התפתחותן למשבר.
בישראל, כללי הגילוי הנאות של הרשות לניירות ערך בישראל והבורסה לניירות ערך בתל אביב, יחד עם הוראות חוק החברות, קובעים במדויק מה מותר ומה אסור בתקשורת ובשיווק של חברות ציבוריות כלפי הציבור ושוק ההון.
אנו מכירים היטב את המגבלות הללו ואת האפשרויות הטמונות בהן. נעבוד איתכם בצורה החלקה, המקצועית והמוצלחת ביותר, תוך שמירה מלאה על כללי הרגולציה ובניית מוניטין יציב ואמין לחברה הציבורית שלכם בקרב משקיעים ובעלי עניין.
אנחנו ב-שהם לוי מספקים לכם שירותי יחסי ציבור ומסייעים להעביר באופן הטוב ביותר את המסרים שלכם באמצעות:
- ייזום ראיונות והצעה של ראיונות בכלי תקשורת מובילים: Ynet, גלובס, דה מרקר, כלכליסט ומגזינים מקצועיים.
- ראיונות בפודקאסטים - המהווים אמצעי תקשורת אלטרנטיביים בתחום שהולך וצומח ויש לנו בו תשתית רחבה מאוד.
- מאמרי דעה מקצועיים וניתוחי שוקכתיבת מאמרי דעה וניתוחים מעמיקים מאת בכירי החברה בנושאי שוק ההון, מגמות בתעשייה, חדשנות ונושאים אסטרטגיים רלוונטיים לתחומי העיסוק של החברה (לדוגמה: בינה מלאכותית, קיימות, רגולציה פיננסית ועוד).
- פגישות היכרות עם כתבי כלכלה ושוק הון -ארגון מפגשים של בכירי החברה (מנכ"ל, סמנכ"ל כספים, מנהלי חטיבות) עם כתבי כלכלה ושוק הון, אנליסטים ומובילי דעה, לשם היכרות, בניית קשרים מקצועיים והבנת השיח בשוק.
- מהלכים חדשותיים – תקשור הישגים ואירועים מהותיים ייזום חשיפה סביב אירועים אסטרטגיים משמעותיים כגון גיוסי הון, מיזוגים ורכישות, השקת מוצרים/שירותים פורצי דרך, חתימה על הסכמים מהותיים או פרויקטים גדולים שהשיגה החברה (לאחר פרסום רשמי לבורסה).
- חשיפה בכנסים מקצועיים ופיננסיים מיצוב בכירי החברה כדוברים או משתתפים בפאנלים בכנסים מקצועיים ופיננסיים מובילים בארץ ובעולם, הרלוונטיים לתחום פעילותה של החברה ולשוק ההון.
כלי תקשורת אליהם נפנה במסגרת ניהול יחסי הציבור
עיתונות מקצועית וכלכלית
"כלכליסט", "נדל"ן היום", "גלובס" ו"דה מרקר".
עיתונות מסורתית
YNET, וואלה, מאקו.
רדיו וטלויזיה
כאן 11, חדשות 12 ו-13
תקשורת אלטרנטיבית
פודקאסטים וגם וידאוקאסטים (המומחיות הספציפית שלנו)
בין לקוחותינו



























