יחסי ציבור
יחסי ציבור עוברים בעשור האחרון מהפכה אדירה. כוחם רק הולך ומתחזק עבור עסקים, מהסיבה שהם אחד מהאמצעים הבלעדיים לבידול החברה לעומת שחקנים אחרים שנמצאים בחשיפה רק ברשתות החברתיות. ברמת המאקרו והטרנדים, אנחנו בסוכנות חוזים במעבר הדרגתי מעולם של עיתונות חזקה ובועטת, להתחזקות הרשתות החברתיות ועלייתן של פלטפורמות שיווק אלטרנטיביות כמו רשתות חברתיות, עמודי יוטיוב ופודקאסטים.
מספר העמודים המודפסים בעיתונים הלך וקטן ואיתו גם קוראי העיתונים. היתרון הגדול של כלי יחסי ציבור לעסקים, היה ונותר בניית אמון ומוכרות בקרב קהלי יעד, כזה שיביא לחיזוק של פניות קיימות, בזכות הופעות בתקשורת הארצית.
כלי שהפך רלוונטי מאוד בעולם יחסי הציבור של העידן החדש הוא פודקאסטים. זהו כלי שלא היה קיים בכלל טרם מגיפת הקורונה שפלשה לחיינו.
ראיונות של בעלי החברה בפודקאסטים והגעה לקהלי יעד שאוהבים לצרוך תוכן בפלטפורמה הזו, יביאו לחשיפה איכותית לתקשורת אלטרנטיבית, שתייצר ערך גבוה לקהל היעד.
אחת הדרכים הנכונות ביותר למתג את החברה ובעליה כמומחים בתחומם, הייתה ונותרה חשיפה באמצעי התקשורת הארציים. שכן אם נחשוב על זה כך, כל אמצעי אחר להגעה לתקשורת הארצית הוא יקר לאין שיעור בהשוואה ליחסי ציבור.
למשל, נניח שהחברה מעוניינת למשל לרכוש תוכן שיווק בעיתונות או בטלויזיה בהיקפי חשיפה שיביא קמפיין יחסי ציבור, הרי שהעלויות יהיו גבוהות פי 3-4 לעומת קמפיין יחסי ציבור. כמו כן, גם לגבי עוצמת האפקט, יחסי ציבור והופעות במאמרים, כתבות עיתונות, טלויזיה וכלים נוספים, יהיו עוצמתיות פי כמה מקמפיין פרסום ברשתות החברתיות או במדיה הארצית.
אחת הדרכים הנכונות ביותר למתג את החברה ובעליה כמומחים בתחומם, הייתה ונותרה חשיפה באמצעי התקשורת הארציים. שכן אם נחשוב על זה כך, כל אמצעי אחר להגעה לתקשורת הארצית הוא יקר לאין שיעור בהשוואה ליחסי ציבור.
למשל, נניח שהחברה מעוניינת למשל לרכוש תוכן שיווק בעיתונות או בטלויזיה בהיקפי חשיפה שיביא קמפיין יחסי ציבור, הרי שהעלויות יהיו גבוהות פי 3-4 לעומת קמפיין יחסי ציבור. כמו כן, גם לגבי עוצמת האפקט, יחסי ציבור והופעות במאמרים, כתבות עיתונות, טלויזיה וכלים נוספים, יהיו עוצמתיות פי כמה מקמפיין פרסום ברשתות החברתיות או במדיה הארצית.
למי באמת מתאימים יחסי ציבור
ומתי הם פוגשים בצורך אמיתי?
- יזמים שמגיעים לשלב שבו הם לא תלויים רק בפעולות השיווק הממומן. כשהם מגיעים למצב שהגיעה העת להשקיע בתדמית ובמותג ולא רק בהאכלת העסק בצמיחה מיידית.
- כשפעולות הצמיחה של החברה מגיעות למיצוי ורוצים לבצע את המקפצה השיווקית הבאה.
- כשיש הבנה שמכירות לא נסגרות רק בזכות לידים מהירים, אלא פעולות ליצירת תדמית ובידול עסקי.
- למי שחושבים בגדול ורוצים לבנות חברה גדולה ומוכרת - יחסי ציבור יפתחו את העסק להזדמנויות כלכליות חדשות.
איך עובד תהליך נכון של עבודת יחסי ציבור עם חברות וארגונים?
חקר הארגון והצרכים שלו
הבנה עמוקה לגבח מהן החוזקות והחולשות של הארגון בקרב קהלי היעד.
1
הבנת המטרות התקשורתיות
הגדרה משותפת עם הארגון, לגבי המטרות שניתן להשיג בפועל כתוצאה מעבודה רציפה של יחסי ציבור. דיוק הארגון לגבי מטרות שיחסי ציבור לא יוכלו בדרך כלל להשיג.
2
בניית אסטרטגיה
אסטרטגיה תקשורתית אפקטיבית בהתאם לארגון וצרכיו. מענה על שאלות למשל, האם החברה זקוקה לתמהיל גבוה יותר בתקשורת הארצית.ם, רשתות חברתיות: כגון פייסבוק ולינקדין, באתרי האינטרנט המובילים והפופולריים בארץ, כגון: Ynet, Themarker, Calcalist Calclistech, bizportal, Walla ועוד.
3
פיצוח ובניית הסיפור האישי
הרבה פעמים עסקים לא מודעים לסיפור שיש מאחור. לכן, המטרה של אנשי יחסי ציבור מעולים, היא לדעת לזקק את הסטוריטלינג שיעניין את כלי התקשורת וגם ישרת אסטרטגית את החברה והארגון.
4
תכנית עבודה ממוקדת
בניית תכנית עבודה מסודרת עם Action Items שניתן ליישם בפועל.
5
מיפוי כלי התקשורת הרלוונטיים
בחירת הטקטיקה והמיקוד בקהלי היעד המתאימים.
6
יצירת פיצ׳ פנייה
בניית הדרך האופטימלית עבור כלי התקשורת, הכוללת את הסיפור האישי של המנכ"ל או היזם.
7
איך אנחנו מקדמים את העסק שלך?
השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם
מהן הטעויות של חברות כשהן חושבות על יחסי ציבור?
- סבורות שיחסי ציבור הן רכישת כתבות בתשלום – לא. יחסי ציבור אינם רכישת כתבות בתשלום, אלא הובלת החברה ליצירת תוכן ומודעות לקהלים רחבים בתקשורת הארצית. רכישת כתבות בתשלום היא תוכן שיווקי ופעמים רבות זהו תוכן שאף אחד לא רוצה באמת לקרוא.
- שוכחות שכדי לתקשר את החברה צריכים דוברים מעולים – כדי לקדם את החברה ולתקשר אותה במדיה, היא נזקקת למומחים שיוכלו לדבר ולהתראיין. חברות שנמנעות מלעמוד במרכז הבמה לא יוכלו להשיג יחסי ציבור אפקטיביים.
- לא מודעות לכך שהשפעה של כלי יחסי הציבור לוקחת זמן – כדי לייצר השפעה אמיתית ומוכרות עם החברה, היא נדרשת לעקביות רציפה ביצירת תכנים בכלי התקשורת. ללא עקביות ויצירה של מודעות רציפה היא לא תוכל להביא להשפעה הנדרשת.
לאיזה תוצאות הארגון צריך לצפות מעבודה רציפה עם משרד יחסי ציבור?
- השבחת איכות פגישות המכירה – עבודה רציפה עם משרד יחסי ציבור וחשיפה תקשורתית איכותית ורציפה, תביא בהסתברות גבוהה מאוד לעלייה משמעותית באיכות הפגישות של המנכ"לים, הסמנכ"לים ואנשי המפתח בחברה.
- שיפור אחוזי הסגירה של עסקאות – תחשבו על זה ככה. אם אתם למשל משרד עורכי דין וממותגים כמומחים בתקשורת, קהל היעד שלכם רואה אתכם ככאלה, ומידת האמון שהוא רוכש לכם היא גבוהה מאוד.
- פניות של לקוחות הנובעות ממודעות למותג – יחסי ציבור הם אחד הכלים הכי טובים לארגון בעולמות Pull. חשיפה תקשורתית עקבית ומגוונת, תביא במרבית המקרים לפניות ישירות הנובעות מאותה חשיפה ופעילות תקשורתית. אלה גם יהיו הפניות האיכותיות ביותר, אבל הן יהיו מדודות. בדרך כלל, לא תהיה הסתערות.
- בידול משמעותי לעומת המתחרים – מספר החברות שעושות שימוש ביחסי ציבור הוא מועט. הם דורשים השקעה משמעותית ורציפה וגם משאבים ארגוניים משמעותיים. לכן אתם, בתור ארגון שחושב אסטרטגיה ולטווחים ארוכים, כדאי שתשקיעו ביחסי ציבור, בניגוד למתחרים שלכם שלא עושים זאת, ובכך תשיגו יתרון תחרותי משמעותי.