אסטרטגיה היא הבסיס והיסוד של כל ארגון, חברה, עסק ואפילו עמותה. היא מגדירה את הדרך הייחודית שבה נשיג את המטרות שלנו.
היא לא נחשבת למותרות, לכל ארגון צריכה להיות אסטרטגיה, אחרת הוא הולך ללא מטרות ברורות וללא סדר ארגוני.
מה זו אסטרטגיה שיווקית ומה ההבדל שלה בין טקטיקה שיווקית?
אסטרטגיה שיווקית מגדירה את הדרך העליונה שתנחה את כל פעולות השיווק שלכם, היא עוברת במסרים ובנושאים שהחברה שלכם תתבדל לעומת חברות אחרות.
איך בכלל מגדירים אסטרטגיה?
יתרונות יחסיים אל מול המתחרים
השלב הראשון הוא להגדיר את היתרונות היחסיים שלכם אל מול המתחרים בשוק.
מה גורם ללקוחות לבחור דווקא בכם, ולא במתחרים שלכם. האם אלה תשואות טובות יותר? שקיפות ואמינות אל מול ההתחייבויות?
במידה ואתם מתקשים לעשות את זה, נסו להבין מדוע הלקוחות שלכם בוחרים בכם ולא בחרו למשל בחברות אחרות.
אם אין לכם יתרונות יחסיים מול המתחרים, זה הזמן לייצר כאלה ואף פעם זה לא מאוחר.
אוכל לתת דוגמה אישית. אני בעלים של משרד יחסי ציבור, קריאייטיביטי פי אר בע"מ. כשהקמתי את החברה חשבתי מה יוכל לבדל אותי, מול שאר משרדי יחסי הציבור. רבים מהם הציעו והתהדרו עדיין בהבאת הלקוחות אל העיתונים הכלכליים הגדולים. בפועל, זה לא מה שהלקוחות ביקשו בפועל, הלקוחות דרשו יותר ערך וחשיפה אסטרטגית לקהלי היעד שהלכו והשתנו.
לכן, הקמתי את משרד יחסי הציבור הראשון בישראל שמומחה לפודקאסטים. עד עצם היום הזה, לא קיים עוד משרד יחסי ציבור שמומחה בדרך שלנו לפודקאסטים. הרעיון היה שנייצר בעצמנו מספר פורמטים של פודקאסטים ונבין ככה, איך פורמטים עובדים יותר. ההבנה העמוקה בעולם הפודקאסטים, סייעה לנו להתחבר לפודקאסטרים אחרים ולנהל איתם שיח אישי, כך יכולנו להציע את הלקוחות שלנו אליהם.
התוצאות לא איחרו לבוא. כיום ב-2024, הרבה מאוד משרדי יחסי ציבור הבינו שפודקאסטים חשובים לא פחות מהעיתונות המסורתית.
אבל, פערי הידע הם אדירים.
הם לא מכירים כלל כיצד העולם הזה עובד ולא עסקו בו בימי חייהם.
כך נוצר בידול משמעותי של לקוחות המעוניינים לקחת את השירותים שלנו, בזכות ההבנה והידע המעמיק בעולמות הפודקאסטים.
הצרכים של קהל היעד
אני יכול להגדיל אסטרטגיה שיווקית מצוינת, אבל לקהל היעד חשובים דברים אחרים.
לא מספיק לקבוע מה יעמוד בחוד החנית של הארגון כאסטרטגיה שיווקית, חשוב הרבה יותר מפעם שהיא תעמוד בראש סדר העדיפויות של קהל היעד.
הצרכים של קהל היעד יכולים להיות משתנים וכך גם האסטרטגיה יכולה להשתנות.
בדיוק כמו שהצגנו קודם גיבוש אסטרטגיה שתהיה תואמת את הצרכים של השוק היא המהותית. כשאנחנו יצרנו משרד יחסי ציבור שמומחה לפודקאסטים, זה היה אחרי שידענו שקהל רחב מאוד צורך פודקאסטים ושהם היו קהל יעד מבחינתו. ידענו ששאר משרדי יחסי הציבור לא מבינים את זה וכך נוצר לו ארביטראז' עסקי שידענו לנצל היטב.
כיצד נוכל להגיע להישגים וצמיחה בעסק או בחברה בזכות בחירה חכמה באסטרטגיה?
אסטרטגיה נכונה הופכת את טקטיקות הפעולה לאפקטיביות הרבה יותר.
כלומר, תחת תקציב נתון, תוכלו לייצר הרבה יותר ערך שבא לידי ביטוי בצמיחה גדולה יותר של הארגון.
תחשבו על זה כך: יצרתם למשל קמפיין פרסום ממומן, שמביא לקדמת הבמה מסר שלא מבדל אתכם והוא לא מתאים כלל לקהל היעד.
מה יקרה במצב הזה?
- תוציאו כספים רבים על הקמפיין
- תגיעו לקהל היעד עם מסרים לא רלוונטים וחלקו כבר לא יהיה בקשב
- התפיסה והמיתוג שלכם בקרב קהל היעד תהיה שונה, מהסיבות האמיתיות שמביאות אותו אליכם.
- תחזרו ללקוחות שלא ירצו לקנות בפועל, או לא יבינו לגמרי מדוע עליהם לבחור בכם ולא במתחרים שלכם.
המצב הזה מתרחש, תתפלאו, ב-90% מהעסקים כי ל-90% מהם אין אסטרטגיה, או שהאסטרטגיה כלל לא רלוונטית.
אם יש לכם קמפיינים שלא מניבים פרי או את התוצאות שאתם מחפשים, זה לא השוק שאשם, או הקמפיינר בהכרח, אלא שאתם לא בחרתם לעצמכם אסטרטגיה.
האם נכון וכדאי לבחור באסטרטגיה אחרי שראינו מה עובד על קהל היעד?
זה תלוי.
ניסוי וטעייה שכאלה יכולים להיות מאוד מבלבלים. יגידו רבים שהם לא יודעים איזו אסטרטגיה שיווקית עובדת על קהל היעד.
לכן, הם בוחרים כרגע שלא לבחור ולתת לחברה או לעסק לרוץ להם.
הדרך הזאת עלולה להיות קצת עקומה במקצת, היות והאסטרטגיה דורשת הכנה של מערך שיווק שלם שיהיה מבוסס על פיה.
לכן בכל ניסוי תצטרכו לבצע שינויים באסטרטגיה שלכם, להחליף מסרים וקמפיינים. מוטב לעבוד בצורה יסודית ולהחליט כבר מהשלבים הראשונים מה תהיה האסטרטגיה בעלת הסיכויים הגבוהים ביותר להצלחה.
כדאי להתחיל מראש עם האסטרטגיה הנכונה ואותה לדייק עם הזמן, במקום להכניס את האסטרטגיה עצמה לבלון ניסויים.