בדוח המומחה הזה, אני מנתח את האתגר המרכזי שאני כאיש שיווק מזהה בתעשיית קרנות הגידור בישראל: המתח המובנה בין הצורך הקיומי שלנו בגיוס הון לבין המסגרת הרגולטורית הנוקשה של דיני ניירות ערך, שאוסרת עלינו הלכה למעשה לשווק ולפרסם לציבור הרחב. אני מוצא שהדין הישראלי, ובמרכזו סעיף 15 לחוק ניירות ערך, מגביל באופן דרמטי את היכולת שלי לפנות למשקיעים ויוצר "מבצר רגולטורי" סביב גיוס הון פרטי.
בליבת המגבלות האלו אני מוצא את "מגבלת 35 הניצעים", שקובעת כי פנייה שלי ל-35 אנשים או יותר מהווה "הצעה לציבור" המחייבת תשקיף. חמור מכך, כפי שאני מבין מהפסיקה ומעמדות הרשות, כל פרסום של נתונים כספיים, ובמיוחד "צפי תשואה" או תשואות עבר, הופך את הפנייה הכללית שלי ל"הצעה" אסורה ש"צובעת" כל קורא כניצע במניין ה-35. זהו, לדעתי, האיסור דה-פקטו על פרסום תשואות.
כמענה למגבלות אלו, אני רואה שהתעשייה פיתחה פתרון כפול:
-
התמקדות בלעדית בחריג "המשקיע הכשיר": אני יודע שהחוק פוטר פנייה ל"משקיעים כשירים" (משקיעים בעלי הון והכנסה גבוהים המוגדרים בחוק) ממגבלת 35 הניצעים. כתוצאה מכך, כל מאמצי השיווק שלי ושל עמיתיי בקרנות גידור פרטיות מתמקדים אך ורק בזיהוי, סינון, ופנייה אישית לקהל יעד מצומצם זה.
-
שימוש באסטרטגיות שיווק עקיפות (Indirect Marketing): במקום לפרסם את הקרן שלי, אני משווק את עצמי ואת המומחיות שלי. אני מנתח כאן לעומק שתי פרקטיקות מרכזיות שאני מיישם:
-
יחסי ציבור (PR) וראיונות בתקשורת: אני משתמש באופן לגיטימי ב"חופש העיתונות" כדי לייצר סיקור תקשורתי. בעוד שלי, כמנהל הקרן, אסור לפרסם תשואות, עיתונאי יכול לפרסם אותן במסגרת כתבה עלי.
-
"מנהיגות מחשבתית" (Thought Leadership): אני ממצב את עצמי כאוטוריטה מקצועית באמצעות פרסום ניתוחי שוק, מאמרים ו-White Papers, כל זאת מבלי להזכיר את הקרן שלי או את ביצועיה.
-
בנוסף, אני מציג את המודל החלופי שאני מזהה שהרגולציה יצרה – "קרן גידור בנאמנות". זהו מוצר ציבורי ומפוקח שמאפשר לי, כמנהל קרן, להשתמש באסטרטגיות גידור תוך פנייה לציבור הרחב, באופן שקוף לחלוטין וללא מגבלות השיווק שיש לי בקרן פרטית.
לסיכום, מניסיוני, שיווק קרנות גידור פרטיות בישראל אינו עוסק בפרסום (Advertising) אלא במיצוב (Positioning), בניית מוניטין, וטיפוח אמון (Trust-Building) בקרב קהל יעד מוגדר ומצומצם. כל עבודתי היא ניווט זהיר בגבולות המשפטיים הדקים.
המבצר הרגולטורי – חוק ניירות ערך ו"ההצעה לציבור"
כדי להבין את האסטרטגיות המותרות לי לשיווק קרנות גידור, אני חייב להבין תחילה וביסודיות את המגבלות המשפטיות החלות עלי. אני רואה שהמסגרת הרגולטורית בישראל, שנועדה להגן על ציבור המשקיעים, יוצרת הלכה למעשה "מבצר" סביב גיוס הון פרטי.
ליבת האיסור: סעיף 15 לחוק ניירות ערך
אני מזהה שהבסיס המשפטי המרכזי הוא סעיף 15(א) לחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968. סעיף זה קובע כי "לא יעשה אדם הצעה לציבור אלא על פי תשקיף שהרשות התירה את פרסומו". ההיגיון של החוק ברור לי: הליך התשקיף הוא מורכב, יקר ומחייב גילוי מלא, ונועד לאפשר למשקיע "מן השורה" לקבל החלטת השקעה מושכלת.
בקרן שלי, אנו משתמשים באסטרטגיות אגרסיביות ומורכבות כגון מינוף, מכירות בחסר (Short), פעילות בנגזרים וטכניקות השקעה מתוחכמות אחרות. אני יודע שאסטרטגיות אלו טומנות בחובן סיכון גבוה ומורכבות שאינה מתאימה לציבור הרחב. מסיבה זו, אנחנו כקרן גידור פרטית לא מפרסמים תשקיף ופועלים מחוץ למסגרת הפיקוח הישיר של הרשות. כתוצאה מכך, חל עלינו איסור מוחלט לבצע "הצעה לציבור".
"מגבלת 35 הניצעים": הגדרת "ציבור"
השאלה המרכזית שאני שואל את עצמי היא "מיהו הציבור?". אני מבין שהחוק הישראלי (בדומה לדין האמריקאי) קובע כי "ציבור" הינו 35 אנשים (משקיעים) או יותר שלהם הוצעו ניירות ערך, בפרק זמן של 12 חודשים עוקבים.
ההבחנה הקריטית ביותר שאני מזהה נעוצה בכך שהספירה אינה של רוכשים (Purchasers) אלא של ניצעים (Offerees). משמעות הדבר היא שגם אם הצעתי יחידות בקרן למשקיע פוטנציאלי והוא החליט שלא להשקיע, הוא עדיין נמנה במניין 35 הניצעים.
אני רואה שלמגבלה זו יש השלכה תפעולית דרמטית: היא הופכת כל צורת שיווק המונית (Mass Marketing) לבלתי אפשרית משפטית עבורי. פרסום מודעה בעיתון, באנר אינטרנטי, או קמפיין ברשת חברתית ייחשפו למאות אלפי עיניים. כל חשיפה כזו "שורפת" באופן מיידי את כל מכסת 35 הניצעים שלי, עוד בטרם זיהיתי משקיע רלוונטי אחד.
זו הסיבה המבנית לכך שאני, כמנהל קרן גידור פרטית, חייב לפעול "מתחת לרדאר" ובחשאיות. יתרה מזאת, לקרן שלי אסור לגייס למעלה מ-50 משקיעים שאינם "מתוחכמים" (כשירים), גם ללא מגבלת 12 החודשים.
הצל הכבד של פסק דין אינטגרל (ת"א 2382-06)
כדי שאבין את הרגישות הרגולטורית לנושא, אני חייב להכיר את פסק הדין בעניין קרן אינטגרל משנת 2019. קרן אינטגרל פעלה כקרן גידור שגייסה כספים ממאות משקיעים בישראל בתחילת שנות ה-2000, תוך שימוש במספר ישויות משפטיות שונות כדי לנסות ולעקוף את המגבלות.
בית המשפט קבע כי גיוס המשקיעים וניהול כספיהם נעשו תוך הפרה בוטה של הוראות חוק השקעות משותפות בנאמנות (אשר חל על כל הסדר שמטרתו השקעה משותפת בניירות ערך והפקת רווחים משותפת), והטיל אחריות נזיקית כבדה על מנהלי הקרן.
אני תופס את פסק הדין הזה כ"טראומה" המכוננת של הרגולטור הישראלי (רשות ניירות ערך). הוא המחשה לסיכון האדיר שכספי הציבור יגיעו להשקעות לא מפוקחות ומסוכנות. פסק הדין מסביר מדוע הרשות רואה בחומרה רבה כל ניסיון "לעקוף" את מגבלת הניצעים, למשל על ידי "פיצול מלאכותי" של קרנות (הקמת מספר קרנות זהות לכאורה כדי להכפיל את מכסת המשקיעים). אני מבין שהרגולטור יבחן כל פיצול כזה, ואם ימצא שהוא מלאכותי ונועד לחמוק מהמגבלה, אני עלול למצוא את עצמי תחת חקירה.
הקו האדום – מדוע אסור לי לפרסם תשואות ונתונים כספיים?
השאלה המרכזית עבורי, כמומחה שיווק לקרנות גידור שעובד עם מספר קרנות, היא מדוע, באופן ספציפי, אסור לי לפרסם את ביצועי הקרן. התשובה שאני מוצא אינה נעוצה ב"כלל שיווקי", אלא בהגדרה המשפטית של "הצעה".
הגדרת "הצעה": הרחבת החזית
כפי שציינתי, החוק אוסר עליי לבצע "הצעה" לציבור. אך מהי "הצעה" מבחינתי? בתי המשפט ורשות ניירות ערך נדרשו לסוגיה זו וקבעו כי לא כל פנייה, שיחה או פגישה שאני מקיים מהווה "הצעה" של נייר ערך.
הקו המבחין הוא חשיפת נתונים כספיים. ככלל, פנייה שלי למשקיע תהווה "הצעה" של נייר ערך רק אם הפנייה כוללת נתונים כספיים ספציפיים על נייר הערך (יחידת ההשתתפות בקרן) או על הגוף המנפיק (הקרן עצמה).
דוגמאות קונקרטיות לנתונים שהופכים פנייה שלי ל"הצעה" כוללות:
-
חשיפת מחיר יחידת ההשתתפות.
-
ציון שווי הנכסים המנוהל (AUM) של הקרן.
-
נתונים על מחזורי מכירות (אם רלוונטי).
-
והחשוב מכל: "צפי תשואה" ופרסום תשואות עבר.
ההבחנה בין פנייה כללית להצעה
זהו לב העניין כפי שאני רואה אותו. פרסום תשואות (עבר או צפי) אינו נתפס כשיווק לגיטימי; הוא נתפס כפעולה המשפטית של "הצעה". ברגע שאני, כמנהל קרן, מפרסם בפורום פומבי (למשל, בראיון או במאמר) כי "הקרן שלי הניבה תשואה של 20% בשנה שעברה", אני מבצע "הצעה".
כל אדם שנחשף לפרסום זה "נצבע" אוטומטית כ"ניצע" ונכנס למניין 35 הניצעים המותרים לי. מאחר שפרסום כזה יגיע במהירות ליותר מ-35 איש, הוא מהווה הפרה חזיתית של סעיף 15 לחוק.
לעומת זאת, פנייה או פרסום כלליים באופיים, שאינם כוללים נתונים כספיים, אינם מהווים "הצעה".
-
דוגמה מותרת: אני יכול לומר בראיון, "אני מנהל קרן גידור המתמחה באסטרטגיית Long-Short על מניות טכנולוגיה ישראליות".
-
דוגמה אסורה: אני לא יכול לומר באותו ראיון, "אסטרטגיית ה-Long-Short שלנו הניבה 18% בממוצע שנתי בחמש השנים האחרונות".
ההשלכה האסטרטגית מכך היא שכל אסטרטגיית שיווק פומבית שלי חייבת להתמקד במומחיות (Expertise) שלי, בפילוסופיית ההשקעה, ובאסטרטגיה הכללית – ולא בביצועי (Performance) הקרן.
"המפתח למבצר" – אסטרטגיית הגיוס שלי מ"משקיעים כשירים"
אם הפנייה שלי לציבור הרחב חסומה, כיצד אני ותעשייה שלמה המנהלת מיליארדי שקלים מצליחים לגייס הון? התשובה שלי טמונה בשימוש בחריג המרכזי שקבע המחוקק: "המשקיע הכשיר".
החריג המרכזי בחוק ניירות ערך
חוק ניירות ערך קובע מספר חריגים להצעה לציבור, שאינם מחייבים תשקיף. החריג הנפוץ והרלוונטי ביותר עבורי בתעשיית קרנות הגידור הוא פנייה ל"משקיעים כשירים" (המונח המקביל בחוק ל"משקיע מתוחכם" או "Accredited Investor" האמריקאי).
המשמעות המעשית היא הרת גורל עבורי: משקיע המוגדר כ"כשיר" אינו נחשב כחלק מהציבור ולכן אינו נספר במניין 35 הניצעים שלי.
חריג זה מגדיר מחדש את כל כללי המשחק. הוא הופך את תעשיית קרנות הגידור הפרטיות מתעשייה שגיוס הון עבורה כמעט בלתי אפשרי, לתעשייה הפועלת כולה ב"מסלול עוקף ציבור". הרציונל המשפטי, כפי שאני מבין אותו, הוא שהמחוקק מניח כי משקיעים אלו, בשל איתנותם הפיננסית וניסיונם, מתוחכמים דיים, מבינים את הסיכונים, ו"אינם זקוקים להגנה" הניתנת למשקיע מן השורה.
הגדרה משפטית: מיהו "משקיע כשיר"?
אני מסתמך על הגדרת "משקיע כשיר" (עבור יחיד) הקבועה בתוספת הראשונה לחוק ניירות ערך. נכון לעדכונים האחרונים (הסכומים מתעדכנים מעת לעת, אלו הסכומים שאני מכיר נכון ל-2024/2025), על היחיד לעמוד באחד משלושת המבחנים הבאים:
טבלה 1: קריטריונים להגדרת "משקיע כשיר" (יחיד) בישראל (נכון ל-2024/2025)
| מסלול | תיאור | סכום נדרש (יחיד) | סכום נדרש (תא משפחתי)* |
| 1. מבחן הנכסים | שווי נכסים נזילים** | 9,411,809 ₪ | (לא רלוונטי) |
| 2. מבחן ההכנסה | הכנסה שנתית (בכל אחת מהשנתיים האחרונות) | 1,411,772 ₪ | 2,117,657 ₪ |
| 3. המבחן המשולב | שווי נכסים נזילים** וגם הכנסה שנתית (בכל אחת מהשנתיים האחרונות) | 5,882,380 ₪ ו- 705,885 ₪ | 5,882,380 ₪ ו- 1,058,827 ₪ |
* תא משפחתי: יחיד ובני משפחתו הגרים עמו או שפרנסת האחד על האחר.
** הגדרת "נכסים נזילים": מזומנים, פיקדונות, נכסים פיננסיים וניירות ערך סחירים. הגדרה זו אינה כוללת נכסי נדל"ן, קרנות פנסיה, קופות גמל, קרנות השתלמות ופוליסות ביטוח.
חשוב לי להבחין בין "משקיע כשיר" (לפי חוק ניירות ערך), מושג המתייחס ליכולת להשתתף בהצעות פרטיות, לבין "לקוח כשיר" (לפי חוק הסדרת העיסוק בייעוץ), המתייחס ליכולת לוותר על הגנות מסוימות בקבלת שירותי ייעוץ.
השלכות אסטרטגיית השיווק
קיומו של חריג "המשקיע הכשיר" מכתיב לי אסטרטגיית שיווק וגיוס דו-שלבית:
-
שלב א' – זיהוי וסינון (Marketing & Qualification): בשלב זה, הפעילות שלי אינה "הצעה". אני (או גוף מטעמי) פועל לזיהוי ומיפוי משקיעים פוטנציאליים שעשויים לעמוד בקריטריונים. הפנייה אליהם תהיה כללית, והם יידרשו לאשר את עמידתם בתנאים, לרוב באמצעות חתימה על הצהרה ומסמכים תומכים.
-
שלב ב' – הצעה פרטית (Offering): רק לאחר שזיהיתי, סיננתי, והכרתי במשקיע כ"כשיר", אני יכול לעבור לשלב ההצעה. פגישה אישית או שיחה עם משקיע כשיר שזיהיתי מראש אינה "הצעה לציבור". בשלב זה, מותר ורצוי לי להציג בפניו את כלל הנתונים הכספיים, לרבות תשואות עבר, צפי תשואות, דמי ניהול ומבנה הקרן, במסגרת חדר נתונים (Data Room) או מצגת פרטית.
פרקטיקות שיווק מותרות (א'): יחסי ציבור ושימוש בתקשורת
לאור המגבלות על פרסום ישיר, אנו בתעשייה פיתחנו שיטות עקיפות ומתוחכמות לבניית מוניטין ולמשיכת אותם משקיעים כשירים. הפרקטיקה המרכזית והנפוצה ביותר שאני מכיר היא שימוש ביחסי ציבור (PR) ובתקשורת הכלכלית.
האסטרטגיה: מיצוב מנהל הקרן כ"כוכב תקשורת"
האסטרטגיה שלי פשוטה: מאחר שהקרנות שאני מעניק להן שירות לא יכולות לפרסם את עצמן, אני פועל כדי שאותן קרנות יסוקרו בתקשורת הכלכלית דרך יחסי ציבור. מנהל קרן גידור שהופך ל"כוכב בעיני התקשורת", כזה שמצוטט תדיר, מרואיין ומזוהה כמומחה, זוכה לחשיפה ומוניטין אדירים. אני רואה במוניטין זה את הנכס השיווקי החשוב ביותר, והוא מוביל בסופו של דבר לגיוס כספים משמעותי.
הפרצה הלגיטימית: "חופש העיתונות"
כאן טמון "הקסם" הרגולטורי של אסטרטגיה זו, המהווה מענה ישיר לאיסור פרסום התשואות. כפי שפירטתי בפרק 2, שכן הדבר מהווה "הצעה" אסורה.
אולם, לעיתונאי המסקר את שוק ההון, מתוקף "חופש העיתונות" וחופש הביטוי והסיקור, מותר גם מותר לכתוב כתבת פרופיל על קרנות עימן אנחנו עובדים, ולפרסם את תשואות הקרן כחלק מסיקור עיתונאי לגיטימי. העיתונאי יכול לראיין מנהלי קרנות ככל שירצה.
מטרת מערך יחסי הציבור שלי היא לא "לשתול פרסומת", אלא לייצר עניין עיתונאי אותנטי שיגרום לכתב כלכלי להחליט, מיוזמתו, לסקר את הקרן שאנחנו מעניקים לה שירותים. זהו מעבר אסטרטגי שאני עושה משיווק ישיר (Direct Marketing) לשיווק באמצעות צד שלישי אמין (Third-party Validation) – התקשורת.
ניווט ב"תחום האפור": הגבול בין סיקור לגיטימי לפרסום אסור
אסטרטגיה זו מחייבת אותי לזהירות משפטית מרבית, שכן אני נע ב"תחום אפור".
-
הסיכון שלי: אם רשות ניירות ערך תשתכנע כי ה"כתבה" אינה סיקור עיתונאי אותנטי אלא "פרסומת סמויה" או "כתבה ממומנת" (Advertorial) שמשרד יחסי הציבור שלי "שתל" מילה במילה בתשלום, היא עלולה לראות בכך "הצעה" אסורה לציבור, על כל המשתמע מכך.
-
הגילוי הנאות הקריטי: כדי לצמצם סיכון זה, אני חייב להיות "זהיר ביותר" עם ניהול יחסי הציבור ללקוחותי. כל פרסום כזה, גם אם הוא נראה ככתבה עיתונאית, חייב לכלול בסופו "גילוי נאות" או הצהרה משפטית ברורה, כגון: "פרסום מידע זה אינו מהווה הצעה לציבור להשקעה בשותפות".
אסטרטגיית PR ישראלית מול גלובלית
אני מזהה הבחנה באסטרטגיית ה-PR בין קרנות ענק גלובליות לקרנות נישה ישראליות:
-
קרנות גלובליות (מעל 5 מיליארד דולר AUM): מטרת ה-PR היא "אימות קנה מידה" (Validation of scale) ויציבות. הן משדרות למשקיעים מוסדיים שהן יציבות, מנוהלות היטב ועומדות בסטנדרטים הגבוהים ביותר.
-
קרנות ישראליות (נישתיות): מטרת ה-PR שלי היא "מיתוג התמחות ודיוק אסטרטגי" (Branding of specialization). בשוק הישראלי הריכוזי, הנשלט על ידי קשרים ומספר מצומצם של גופים מוסדיים, ה-PR שלי נועד להבהיר את אסטרטגיית ההשקעה הייחודית שלי (למשל, התמחות בחוב קונצרני מקומי, אסטרטגיית לונג/שורט מניות ישראליות). אני משתמש ב-PR ככלי סינון אפקטיבי למשיכת הון "חכם" (משקיעים כשירים ומוסדיים) שמבין ומחפש בדיוק את אותה התמחות.
"מנהיגות מחשבתית" (Thought Leadership) ככלי מרכזי
אם יחסי ציבור הם הפרקטיקה הרועשת והמסוכנת יחסית, "מנהיגות מחשבתית" היא האסטרטגיה השקטה, הבטוחה, והאלגנטית ביותר שאני מיישם לשיווק קרנות גידור ששכרו את שירותנו בסביבה רגולטורית מגבילה.
הפילוסופיה: אל תמכור את הקרן; תמכור את המומחיות
"מנהיגות מחשבתית" היא אסטרטגיית שיווק תוכן שבה אני ממתג את עצמי כאוטוריטה מקצועית ומומחה בלתי מעורער בתחומי, מבלי לדבר על הקרן הספציפית שלי ומבלי לחשוף את ביצועיה.
היתרון הרגולטורי של אסטרטגיה זו עבורי הוא מובהק: היא בטוחה משפטית. כפי שקבעתי בפרק 2, פרסום ניתוח מאקרו-כלכלי, סקירת סקטור טכנולוגי, או מאמר על מודלים מתמטיים אינו כולל "נתונים כספיים" על נייר הערך (יחידת הקרן), ולכן אינו מהווה "הצעה" אסורה. זוהי הדרך הלגיטימית, הבטוחה והמקצועית ביותר עבורי לבנות מוניטין ארוך טווח.
הפרקטיקות המעשיות של "מנהיגות מחשבתית"
אני מיישם אסטרטגיה זו באמצעות מספר ערוצים, שמטרתם להפגין את המומחיות הטכנית והאנליטית שלי:
-
פרסום תוכן כתוב:
-
White Papers: אני מפרסם "מאמרים לבנים" טכניים ברמה אקדמית, המנתחים לעומק אסטרטגיות השקעה, מודלים קנייניים שפיתחתי, או מגמות שוק ארוכות טווח.
-
ניתוחי שוק שוטפים: אני מפיץ ניתוחי סקטור חודשיים, "נקודות מבט שבועיות" (Weekly Viewpoints), או הערות שוק בעקבות אירועים משמעותיים (למשל, החלטת ריבית).
-
-
נוכחות מקצועית:
-
כנסים ואירועים: אני מוביל את הקרנות שעימן אנחנו עובדים להשתתפות בפאנלים בכנסי תעשייה יוקרתיים (בישראל ובעולם, כגון Milken Global Conference או SALT Conference). הנוכחות שלהם באירועים אלו משדרת יוקרה ומאפשרת לי נטוורקינג איכותי.
-
מדיה דיגיטלית ממוקדת: כחלק מפעילות יחסי הציבור אני מקדם את אותם הקרנות בפודקאסטים ווובינרים מקצועיים המיועדים לקהל מתוחכם.
-
מדיה חברתית מקצועית: אני מנהל עבור קרנות גם לינקדאין (LinkedIn) פעיל, שבו אני מסייע להן לשתף תובנות מקצועיות וניתוחים (אך לעולם לא תשואות או פרטי גיוס).
-
התוצאה של אסטרטגיה זו היא "שיווק משיכה" (Inbound Marketing). משקיעים מוסדיים ומשקיעים כשירים נחשפים למומחיות של הקרנות, מפתחים אמון ביכולות האנליטיות שלהן, והם אלו שיוזמים את הפנייה לקרן שלי. מרגע שהמשקיע הכשיר פנה מיוזמתו (Inbound Lead), אני יכול להכניסו למשפך הגיוס הפרטי (כפי שתיארתי בפרק 3) ולחשוף בפניו את נתוני הקרן.
אפיק חלופי – "קרנות גידור בנאמנות" והשיווק לציבור הרחב
עבורי ועבור מנהלי קרנות אחרים שהמודל החשאי והמגביל של הקרן הפרטית אינו מתאים להם, אני רואה שהרגולציה יצרה בשנים האחרונות אפיק חלופי, ציבורי ומפוקח: "קרן גידור בנאמנות".
הרפורמה של רשות ניירות ערך: פתיחת השוק
"קרן גידור בנאמנות" היא למעשה "קרן נאמנות" רגילה, המפוקחת על ידי הרשות ומוצעת לציבור הרחב. החידוש המהפכני שאני מזהה ברפורמה של הרשות היה התרת הקמתן של קרנות נאמנות ייעודיות (שכונו "קרן השקעות פרטיות בנאמנות" או "קרן גידור בנאמנות") אשר רשאיות להשתמש באסטרטגיות גידור מתוחכמות, שבעבר היו אסורות בקרנות נאמנות רגילות.
אסטרטגיות אלו כוללות השקעה בנכסים אלטרנטיביים ולא סחירים (כגון חוב פרטי, הון פרטי, נדל"ן, נכסים דיגיטליים), שימוש במינוף, מכירה בחסר ופעילות בנגזרים לצורכי גידור.
אני מבין שמטרת הרפורמה הייתה כפולה: ראשית, להנגיש לציבור הרחב (גם למשקיעים שאינם "כשירים") את אסטרטגיות הגידור, שיש להן פוטנציאל לפיזור סיכונים ומתאם נמוך לשווקים. שנית, להכניס את כספי הציבור הזורמים להשקעות אלטרנטיביות אל תוך מסגרת מפוקחת ושקופה, כדי למנוע הישנות של מקרים דוגמת קרן אינטגרל.
הבדלי השיווק: שקיפות מלאה מול חשאיות
מודל זה פותר לחלוטין את בעיית השיווק בקרנות שאני מסייע להן. כיוון ש"קרן גידור בנאמנות" היא מוצר ציבורי ומפוקח (כמו כל קרן נאמנות אחרת), חלה עליה חובת שקיפות מלאה. היא מפרסמת תשקיף, דוחות תקופתיים, ונתוניה (כולל תשואות, הרכב נכסים ודמי ניהול) מתפרסמים באופן שוטף בבורסה לניירות ערך בתל אביב (TASE).
כתוצאה מכך, מותר לי לסייע בשיווק הקרנות הללו לציבור הרחב. אני רואה שגופים מוסדיים גדולים, דוגמת הראל פיננסים ומור בית השקעות, כבר הקימו ומציעים לציבור הרחב "קרנות גידור בנאמנות" או תיקי השקעות המבוססים עליהן, ומשווקים אותן באופן גלוי.
ה"מחיר" הרגולטורי
המעבר למודל הציבורי כרוך ב"מחיר" רגולטורי. בניגוד לקרן גידור פרטית (שלרוב מאוגדת כשותפות מוגבלת ונהנית מחופש פעולה רחב), "קרן גידור בנאמנות" כפופה לפיקוח הדוק של הרשות, מגבלות רגולטוריות שונות (גם אם הן גמישות יותר מקרן נאמנות רגילה), שקיפות גבוהה, ודמי ניהול מוגבלים יחסית (אם כי הרשות התירה להן לגבות גם דמי הצלחה, כמקובל בתעשייה).
כמנהל קרן גידור בישראל, אני עומד אפוא בפני בחירה אסטרטגית ראשונית:
-
הנתיב הפרטי: להקים קרן כשותפות מוגבלת, לגייס הון אך ורק מ"משקיעים כשירים", ולפעול תחת משטר שיווקי חשאי המבוסס על מוניטין ויחסי ציבור.
-
הנתיב הציבורי: להקים "קרן גידור בנאמנות" מפוקחת, לפנות לציבור הרחב, ולשווק באופן גלוי ופומבי את ביצועי הקרן, תמורת ויתור על החשאיות וקבלת פיקוח רגולטורי הדוק.
ניתוח השוואתי – המודל האמריקאי (Rule 506(c)) והדרך שלא נבחרה בישראל
כדי לחדד את הייחודיות של המודל הישראלי שאני פועל בו, אני מוצא שמועיל להשוות אותו למודל האמריקאי המודרני, שפנה לכיוון הפוך לחלוטין.
הרקע בארה"ב: האיסור ההיסטורי על "General Solicitation"
באופן היסטורי, אני מבין שהמצב בארה"ב היה דומה לישראל. הכלל המסורתי לגיוס הון פרטי (Rule 506(b) תחת Regulation D) אסר באופן מוחלט על "שידול כללי" או "פרסום" (General Solicitation or Advertising). בדומה לישראל, נדרש "קשר קודם" (Pre-existing, substantive business relationship) בין מנהל הקרן למשקיע, והשיווק ההמוני היה אסור.
מהפכת ה-JOBS Act (2012) ו-Rule 506(c)
בשנת 2012, חוקק בארה"ב ה-JOBS Act (Jumpstart Our Business Startups Act). חוק זה, שנועד להקל על גיוס הון, הורה ל-SEC (רשות ניירות הערך האמריקאית) לשנות את הכללים. כתוצאה מכך, נוצר מסלול חדש – Rule 506(c).
השינוי היה דרמטי: Rule 506(c) מתיר במפורש שידול כללי ופרסום. תחת מסלול זה, מותר לקרן גידור אמריקאית לפרסם מודעות באינטרנט, ברשתות חברתיות, ואף בטלוויזיה, ולהציג בגלוי את נתוני הקרן ותשואותיה.
התנאי המחמיר: וידוא המשקיעים (Verification)
כאן טמון "המלכוד" וההבדל המהותי מהגישה הישראלית, כפי שאני רואה זאת. הפרסום אמנם מותר לכלל הציבור, אך הקרן רשאית למכור יחידות אך ורק ל"משקיעים כשירים" (Accredited Investors).
החוק מטיל על הקרן נטל כבד לנקוט ב"צעדים סבירים" (Reasonable Steps) כדי לוודא (Verify) את הסטטוס של כל משקיע ומשקיע. בפועל, "צעדים סבירים" אלו מחייבים את הקרן לדרוש מהמשקיע מסמכים המוכיחים את עושרו או הכנסתו, כגון דוחות מס, אישורי יתרה מהבנק, או מכתב אישור מרואה חשבון, עורך דין או יועץ השקעות. אני מבין שהצהרה עצמית של המשקיע (Self-Certification), כפי שנהוג לעיתים בישראל, אינה מספיקה תחת כלל 506(c) האמריקאי.
ההבדל הפילוסופי: ויסות ה"הצעה" מול ויסות ה"מכירה"
ההשוואה בין המודל הישראלי למודל 506(c) האמריקאי חושפת בפני שתי פילוסופיות רגולטוריות מנוגדות:
-
המודל הישראלי (והאמריקאי הישן – 506(b)): מרכז הכובד הרגולטורי נמצא בהצעה (Top of Funnel). הגישה היא פטרנליסטית ומניעתית. אסור לי "לדבר" עם הציבור הרחב על תשואות או נתונים כספיים, כדי להגן עליו מעצם הפיתוי להשקעה מסוכנת.
-
המודל האמריקאי החדש (506(c)): מרכז הכובד הרגולטורי נמצא במכירה (Bottom of Funnel). הגישה היא ליברלית יותר. מותר "לדבר" עם כולם ולפרסם לכולם, אך הרגולטור מציב "שומר סף" קשוח ונטל הוכחה כבד על הקרן בשלב סגירת העסקה, כדי להבטיח שבפועל רק משקיעים כשירים יבצעו את הרכישה.
אני משער כי הרגולטור הישראלי, המושפע עמוקות ממקרים כמו קרן אינטגרל, חושש כי מודל 506(c) הפתוח יוביל בהכרח לפגיעה במשקיעים לא כשירים ש"יחליקו מבעד לסדקים" וייחשפו לפרסומים אגרסיביים. הגישה הישראלית מעדיפה "גדר" מונעת בתחילת התהליך (איסור הפרסום) על פני "גדר" בודקת בסופו (וידוא המשקיע).
סיכום והמלצות אסטרטגיות שלי למנהל הקרן הישראלי
ניתוח המסגרת הרגולטורית והפרקטיקות המעשיות מוביל אותי למספר מסקנות והמלצות אסטרטגיות עבורי ועבור עמיתיי, מנהלי קרנות גידור בישראל.
סיכום הנתיבים האסטרטגיים
כמנהל קרן, אתה עומד בפני בחירה בין שני נתיבים מרכזיים, שלכל אחד מהם מערכת כללים שונה לחלוטין:
-
הנתיב הפרטי (לכשירים בלבד): הקמת שותפות מוגבלת, הפועלת בחשאיות. נתיב זה מחייב אותך כמנהל לאמץ אסטרטגיית שיווק עקיפה, מבוססת מוניטין, הכוללת יחסי ציבור מבוקרים ו"מנהיגות מחשבתית" אגרסיבית. הגיוס שלי מוגבל אך ורק למשקיעים כשירים מאומתים.
-
הנתיב הציבורי (קרן בנאמנות): הקמת קרן מפוקחת במסגרת הרפורמה של הרשות. נתיב זה כרוך בפיקוח הדוק ושקיפות מלאה, אך בתמורה מתיר לי שיווק גלוי, פרסום תשואות פומבי, ופנייה לכלל הציבור.
המלצות מעשיות למנהל הקרן הפרטית
עבורי, כמנהל הבוחר בנתיב הפרטי והמסורתי, הפעולה המוצלחת מחייבת איזון עדין בין צורכי הגיוס לבין ציות קפדני לחוק:
-
ציות משפטי מוחלט: אתה חייב להפנים כי כל אזכור של תשואה, צפי תשואה, או נתונים כספיים ספציפיים בפורום פומבי (ראיון, מאמר, רשת חברתית, אתר אינטרנט פתוח) מהווה "הצעה" אסורה והפרה של חוק ניירות ערך. אני נמנע מכך לחלוטין.
-
הגדרת קהל יעד מדויקת: אני ממליץ לקרנות למקד 100% ממאמצי הגיוס הישירים שלי בזיהוי, מיפוי, ופנייה פרטית למשקיעים העומדים בהגדרת "משקיע כשיר". אני ממליץ לתעד את תהליך וידוא הכשירות (Verification) של כל משקיע.
-
השקעה ב"מנהיגות מחשבתית": זהו כלי השיווק הבטוח, האפקטיבי והלגיטימי ביותר שלי. אני מקצה משאבים להפיכתי לאוטוריטה מקצועית. אני מפרסם באופן קבוע ניתוחים, White Papers, ומרצה בכנסים מקצועיים. זוהי הדרך שלי ליצירת "שיווק משיכה" (Inbound) ממשקיעים כשירים.
-
ניהול יחסי ציבור מבוקר: אני ממליץ להשתמש ביחסי ציבור כדי לזכות בסיקור עיתונאי אותנטי, אשר כן יכול לכלול תשואות. עם זאת, אני מנהל מהלכים אלו בזהירות מרבית, בליווי משפטי, ותוך הקפדה על הוספת אזהרות משפטיות ברורות בכל פרסום.
-
ליווי משפטי צמוד: שיווק קרנות גידור אינו משימה למחלקת השיווק בלבד אצלי. כל חומר שיווקי, כל מצגת למשקיעים, כל מאמר וכל ראיון מתוכנן חייבים לעבור אישור ובדיקה קפדנית של ייעוץ משפטי חיצוני המומחה ספציפית לדיני ניירות ערך ורגולציה של קרנות.
מסקנה סופית
מניסיוני, שיווק קרנות גידור בישראל הוא "משחק למתוחכמים", הן בצד המשקיעים והן בצד המנהלים. הוא אינו דומה לשיווק מוצרי צריכה או אף לשיווק מוצרים פיננסיים מפוקחים. ההצלחה של קרנות גידור שעימן אני עובד בנתיב הפרטי אינה נמדדת בנפח הפרסום או בתקציב השיווק, אלא בעומק המוניטין שלי, בדיוק הפנייה לקהל המותר לי על פי חוק, ובציות קפדני למגבלות הרגולטוריות שנועדו למנוע את "אינטגרל הבאה".





