פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות היא לקוחה וותיקה של משרדנו, אסטרטגיית יחסי הציבור והנוכחות התקשורתית של חברת "פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות ובעליה, מר יוסי פריימן, בשוק הישראלי.
הניתוח מתבסס על איסוף ועיבוד מידע ממקורות גלויים, לרבות אתר החברה, פרסומים תקשורתיים ומידע על מתחרים. הממצאים מצביעים על הצלחה יוצאת דופן של פריקו ופריימן בביסוס מעמדם כמובילי דעה וכגורם מרכזי בשיח הכלכלי בישראל, בעיקר בתחומי ניהול סיכוני מט"ח, ריבית וסחורות.
הצלחה זו נובעת משילוב אסטרטגי של מספר גורמים מרכזיים: בניית מותג אישי חזק ומוכר סביב דמותו של יוסי פריימן, המבוסס על ניסיון רב שנים, השכלה רחבה ונוכחות תקשורתית עקבית; יישום אסטרטגיית תוכן פרואקטיבית הכוללת פרשנות שוטפת לאירועים אקטואליים, ניהול בלוג כלכלי פופולרי בפלטפורמה מרכזית (The Marker) ופרסום ספר מקצועי; קיום מערך יחסי ציבור מקצועי, ככל הנראה, המנהל קשרים הדוקים עם כלי תקשורת מובילים ומבטיח הופעות תדירות במגוון פלטפורמות (עיתונות כלכלית, אתרי אינטרנט, טלוויזיה, פודקאסטים); ויכולת מוכחת לקשר בין מומחיות הליבה של החברה לבין אירועים כלכליים, פוליטיים וביטחוניים הנמצאים על סדר היום הציבורי.
אחרי שביצענו גם ניתוח אובייקטיבי של בינה מלאכותית, גילינו כי בהשוואה למתחרים ישירים ועקיפים בתחום, פריקו ופריימן מפגינים רמת נראות תקשורתית גבוהה ובולטת באופן משמעותי, הן מבחינת כמות האזכורים והן מבחינת איכות הבמות והמיצוב כמומחה מוביל. בעוד שקיימים מתחרים בעלי מומחים מוכרים (כדוגמת יוסי פרנק מאנרג'י פייננס) או חברות גדולות בעלות מותג תאגידי חזק (כמו פירמות הייעוץ הגדולות ובתי ההשקעות), האסטרטגיה הממוקדת באישיותו ובפרשנותו של פריימן יצרה עבור פריקו יתרון תחרותי ברור במונחי סמכות ונוכחות תקשורתית בנישה הספציפית של ניהול סיכונים פיננסיים.
פרופיל: פריקו ויוסי פריימן בנוף הפיננסי הישראלי
פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: רקע, שירותים ונישה שיווקית
פריקו ניהול סיכונים פיננסים מציגה עצמה כחברה הוותיקה והמובילה בישראל בתחום ניהול סיכוני מטבע חוץ (מט"ח), ריבית וסחורות עבור חברות. החברה מדגישה ותק של למעלה מ-40 שנה בשוק, נתון המשמש כנדבך מרכזי במיצוב המותג שלה. השימוש החוזר בוותק אינו מקרי; הוא נועד לשדר יציבות, ניסיון ויכולת צליחת מחזורי שוק שונים – תכונות בעלות ערך גבוה בתחום ניהול הסיכונים, המאופיין לעיתים בכניסת שחקנים חדשים או בפעילות של מוסדות גדולים ופחות אישיים. הדבר עשוי להקנות לפריקו יתרון בקרב עסקים מבוססים המחפשים שותפים אמינים ובעלי רקורד מוכח.
סל השירותים של פריקו רחב ומקיף, וכולל ייעוץ בניהול סיכונים פיננסיים, תכנון וביצוע אסטרטגיות גידור והגנות מפני תנודות בשערי מטבע, ריביות בינלאומיות ומחירי סחורות 2, שירותי חדר עסקאות לביצוע המרות ועסקאות גידור בשערים אופטימליים, הנדסה פיננסית, ייעוץ והשקעות, פתרונות מימון יצירתיים לעסקאות בינלאומיות 4, ייעוץ ובקרת השקעות בארץ ובעולם (במסגרת רישיון ייעוץ השקעות, וכן תמיכה בתחום החשבונאות והציות הרגולטורי (לרבות IFRS, US-GAAP, גלאי). בנוסף, הקבוצה מפתחת תוכנות, יישומים ופתרונות לשוק הפיננסי.
קהל היעד העיקרי של החברה מורכב מחברות החשופות לתנודתיות בשווקים הגלובליים, ובפרט יבואנים ויצואנים. פנייה יזומה נעשית גם לגופים סקטוריאליים, כפי שמעיד שיתוף הפעולה עם איגוד תעשיות המתכת, הכולל סקירות שבועיות והטבות ייעודיות לחברי האיגוד. זרוע ההשקעות של הקבוצה (PPM) משרתת גם לקוחות פרטיים בעלי הון גבוה (Family Office), חברות ומלכ"רים.
המודל התפעולי של פריקו מבוסס על פעולה כנציג הלקוח ולא כצד נגדי לעסקה (ללא פעילות נוסטרו וללא זיקה לבנק או גוף פיננסי אחר), במטרה להשיג ביצוע אופטימלי עבור הלקוח. החברה מציינת שימוש בטכנולוגיות ומערכות מידע מתקדמות ופועלת תחת רישיון ייעוץ השקעות. מבנה הקבוצה כולל את פריקו ניהול סיכונים, פריימן אחזקות, PPM (זרוע ההשקעות) ו-Currency Gate (שירותים פיננסיים והעברות כספים).
יוסי פריימן: מומחיות, מסלול מקצועי וטיפוח פרסונה ציבורית
מר יוסי פריימן משמש כמנכ"ל קבוצת פריקו ופריימן אחזקות וכן כיו"ר חברת הבת Currency Gate. ניסיונו המקצועי משתרע על פני למעלה מ-40 שנה וכולל התמחות בזירות מטבע חוץ, ניהול סיכונים, סחורות עתידיות, ריביות ושוקי הון בארץ ובעולם. מסלולו המקצועי כולל עבודה כדילר בחדר עסקאות בבנק הפועלים, ניהול חדר עסקאות בינלאומי בחברה רב-לאומית, וייעוץ לחברות מובילות במשק החל משנות ה-80. פריימן שהה תקופה ממושכת בארה"ב, ולאחר חזרתו לישראל הצטרף למערכת הבנקאית לפני שהצטרף לפריקו בסוף שנות ה-80.
הרקע האקדמי של פריימן מגוון וכולל השכלה בתחומי הכלכלה, מנהל עסקים, כלכלה חקלאית, מדעים (MSc) ומשפטים. הוא מחזיק ברישיון ייעוץ השקעות וחבר בארגון סוחרי המט"ח העולמי (ACI) מאז שנות ה-80. בנוסף, הוא חבר הנהלה בחברת דירוג האשראי מדרוג 2 וחבר בוועדות השקעה בגופים בנקאיים וציבוריים.
השילוב בין השכלה רחבה זו לבין ניסיון מעשי עמוק מאפשר לו, ככל הנראה, לגבש פרשנות רב-ממדית לאירועים כלכליים ופוליטיים. יכולת זו לנתח סוגיות מורכבות, כמו השפעת הרפורמה המשפטית על השווקים, מנקודות מבט כלכליות, משפטיות ושוקיות, מחזקת את אמינותו ומגדילה את האטרקטיביות שלו כמקור עבור כלי תקשורת המסקרים נושאים מורכבים, מעבר לפרשנות פיננסית טכנית גרידא.
פריימן טיפח באופן פעיל פרופיל ציבורי של "מרואיין כלכלי מבוקש".
הוא ניהל את הבלוג הכלכלי "זווית חדה" באתר The Marker, המתואר כ"מצליח", ובשנת 2024 השיק ספר העוסק בשוק המט"ח וההון, "שוק חופשי: סיכונים וגידורים, כלכלות ומגמות". פעילויות אלו, לצד הופעותיו התדירות בראיונות, וובינרים וכנסים, מעידות על אסטרטגיית "מנהיגות מחשבתית" (Thought Leadership) מכוונת. ניהול הבלוג והוצאת הספר אינם מהלכים תגובתיים לאירועים, אלא השקעה יזומה ביצירת תוכן ובניית סמכות מקצועית. אסטרטגיה זו מחזקת את מעמדו של פריימן כמומחה, מספקת לו נראות עקבית בפלטפורמה מרכזית (The Marker), ויוצרת נכסים (כמו הספר) המבססים עוד יותר את המוניטין שלו ושל המותג פריקו.
מיפוי החתימה התקשורתית: פריקו ויוסי פריימן
היקף וכרונולוגיה של הופעות תקשורתיות
ניתוח האזכורים התקשורתיים מצביע על נוכחות גבוהה ועקבית של יוסי פריימן בתקשורת הישראלית לאורך שנים רבות. קיימות עדויות לפרשנות החל משנת 2010, דרך 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2020, 2021, 2023, ועד 2024. תדירות ההופעות מעידה על מערכת יחסים מבוססת עם כלי התקשורת ועל מיצובו של פריימן כמקור זמין ואמין לפרשנות.
ניכרת תגובתיות גבוהה לאירועים אקטואליים. הופעותיו של פריימן מתואמות לעיתים קרובות עם התפתחויות כלכליות, פוליטיות או ביטחוניות משמעותיות. דוגמאות בולטות כוללות פרשנות סביב החלטות ריבית 7, השפעות הרפורמה המשפטית, השלכות המלחמה בעזה ואירועים ביטחוניים, אירועים גלובליים כמו הברקזיט, ותקופות של תנודתיות גבוהה בשווקים.13 יכולת זו לקשר בין מומחיות הליבה של פריקו לבין אירועים חדשותיים מרכזיים מהווה, ככל הנראה, גורם מפתח לנראות התקשורתית הגבוהה שלו. עיתונאים המסקרים אירועים אלו זקוקים למומחים שיסבירו את ההשלכות הכלכליות והשוקיות, ונראה כי פריימן (או מערך יחסי הציבור שלו) ממצב אותו באופן יזום כמקור רלוונטי וזמין במהלך מחזורי חדשות אלו. אסטרטגיה זו מרחיבה את פוטנציאל החשיפה שלו מעבר לכתבים הכלכליים גרידא, ומגיעה גם לדסקים מדיניים, פוליטיים וחדשות כלליות.
ב. ניתוח פלטפורמות: נראות בכלי תקשורת מרכזיים בישראל
הנוכחות התקשורתית של פריימן ופריקו מתפרסת על פני מגוון רחב של פלטפורמות תקשורתיות מרכזיות בישראל:
- עיתונות כלכלית מובילה: נוכחות עקבית ודומיננטית בעיתונים ובאתרים הכלכליים החשובים ביותר: The Marker , גלובס, וכלכליסט.
- אתרי חדשות פיננסיים: הופעות באתרים מתמחים כגון Funder , ICE , ו-Bizportal.
- אתרי חדשות כלליים: חשיפה גם בפורטלי חדשות מרכזיים כמו Ynet ואחרים (למשל, Nournews מצטט את The Marker , מה שמעיד על תפוצה רחבה יותר של התכנים).
- תקשורת משודרת: הופעות מתועדות בערוצי טלוויזיה, לרבות ערוץ 10/13, תוכנית חיסכון (ערוץ 12/קשת) 14, וכלכליסט TV. קיימת סבירות גם להופעות ברדיו, בהתאם ליעדי יח"צ מקובלים בתחום.
- פלטפורמות דיגיטליות: פעילות בערוץ YouTube ייעודי של פריקו, השתתפות בוובינרים ופודקאסטים.
גישה רב-ערוצית זו (עיתונות מודפסת, דיגיטל, טלוויזיה, פודקאסטים, וובינרים, בלוג, יוטיוב) יוצרת אפקט סינרגטי, המחזק את סמכותו של פריימן וממקסם את טווח ההגעה של המסרים.2 פריסה רחבה זו מבטיחה שהמסר יגיע לקהלים מגוונים דרך הערוצים המועדפים עליהם (קוראי עיתונות כלכלית, צופי טלוויזיה, אנשי מקצוע המשתתפים בוובינרים וכו'), ומייצרת הכרה רחבה יותר במותג ומחזקת את האמינות באמצעות חשיפה חוזרת בהקשרים שונים. העובדה שחלק מהתכנים מופצים דרך ערוץ יוטיוב של סוכנות יח"צ ("Creativity Value") מחזקת את ההערכה כי מדובר באסטרטגיה רב-ערוצית מנוהלת ומכוונת.
ניתוח תמטי: מסרים דומיננטיים, טון ומיצוב כמומחה
הפרשנות התקשורתית של פריימן מתמקדת במספר נושאים מרכזיים:
- מומחיות ליבה: ניתוח שוטף של שוקי המט"ח, ובפרט שער הדולר-שקל, מהווה נושא מרכזי וחוזר. כמו כן, הוא מרבה להתייחס לשוקי הריבית 2, שוקי הסחורות 4, אסטרטגיות ניהול סיכונים וגידור, וניתוח מאקרו-כלכלי רחב.
- חיבור בין מיקרו למאקרו: פריימן מקפיד לקשר בין התמחותו בשווקים הספציפיים (מט"ח, ריביות) לבין מגמות כלכליות רחבות יותר (אינפלציה), אירועים פוליטיים (הרפורמה המשפטית, בחירות), מצבים ביטחוניים), והתפתחויות גלובליות (שווקים בארה"ב, סין, אירופה).
- טון: הפרשנות מאופיינת לרוב בטון אובייקטיבי ואנליטי, המספק הסברים ותחזיות. עם זאת, לעיתים מאמץ פריימן טון מזהיר ומביע דאגה, במיוחד בנוגע לסיכונים פוטנציאליים לכלכלת ישראל, כגון השפעות הרפורמה המשפטית 10, ההשלכות השליליות של שקל חזק מדי 24, או פוטנציאל למשברים בשווקים.18 טורים שפרסם בגלובס מדגימים גם הם נקיטת עמדה ברורה.
- מיצוב: פריימן ממוצב בעקביות כמומחה המספק ניתוח והקשר לאירועים ("יוסי פריימן… מסביר", "יוסי פריימן… התייחס", "יוסי פריימן… ציין", "יוסי פריימן… מזהיר"). לעיתים קרובות הוא מצוטט כשהוא מספק תחזיות מספריות או טווחי שערים ספציפיים 7, מה שמחזק את תפיסתו כבעל סמכות בתחומו.
ערוצי מדיה בבעלות: תפקיד אתר פריקו, נוכחות ב-YouTube ובלוג "זווית חדה"
פריקו מפעילה מספר ערוצי מדיה בבעלותה המשלימים ומעצימים את הנוכחות התקשורתית:
- אתר האינטרנט (prico.co.il / prico.com): האתר משמש כמרכז מידע על שירותי החברה 1, הצוות המקצועי 2, וחשוב מכך, מכיל מדור ייעודי ("Prico Media") המרכז ומארכב הופעות תקשורתיות של פריימן.7 ארכוב זה ממנף את החשיפה שהושגה במדיה "הרווחה" (Earned Media) והופך אותה לנכס מתמשך. פעולה זו משרתת מטרה כפולה: חיזוק מורל פנימי ותיקוף חיצוני של מעמד החברה והמומחיות שלה בפני לקוחות פוטנציאליים ושותפים. האתר מאפשר לבעלי עניין לגשת בקלות לראיות המעידות על ההכרה התקשורתית הרחבה בפריקו ובפריימן, תוך מינוף האמינות של כלי תקשורת מוכרים לבניית אמון וסמכות.
- ערוץ YouTube: הערוץ מארח ראיונות, וובינרים, הופעות מכנסים ותכנים שיווקיים.9 אף שמספר המנויים שנצפה נמוך יחסית 17, הערוץ משמש כמאגר תוכן וכערוץ גילוי פוטנציאלי. חלק מהסרטונים מועלים דרך ערוץ של סוכנות יח"צ ("Creativity Value") 14, מה שמצביע על תמיכה מקצועית בהפצת התכנים.
- בלוג "זווית חדה" (The Marker): זהו נכס מדיה משמעותי המנוהל על ידי פריימן ומתארח בפלטפורמה מרכזית ומוכרת.2 הבלוג מספק ערוץ עקבי וישיר להפצת תכני מנהיגות מחשבתית של פריימן, ומגיע ישירות לקהל יעד רלוונטי של קוראי The Marker.
- בנצ'מרקינג תחרותי: נראות יחסי ציבור בסקטור
זיהוי המתחרים: שחקנים מרכזיים בניהול סיכונים פיננסיים וייעוץ בישראל
הסביבה התחרותית של פריקו כוללת מספר סוגי שחקנים:
- מתחרים ישירים (חברות ייעוץ מתמחות):
- אנרג'י פייננס (Energy Finance): בראשות יוסי פרנק. מתמקדת בניהול סיכוני מט"ח, ריבית וסחורות, וייעוץ ליבואנים/יצואנים וקרנות.8 פועלת בנישה דומה לפריקו. פרנק הוא פרשן תקשורתי ובעל טור מוכר.
- אג'יו (Agio): מציעה ייעוץ פיננסי לחברות ופרטיים, כולל ניהול השקעות, ניהול סיכונים (גידור מט"ח) וייעוץ כלכלי.61 פעילותה רחבה יותר מניהול סיכונים בלבד וכוללת היבטי ניהול עושר ושירותי Family Office.61 מפרסמת פרשנות שוק ("מדד אג'יו") 63 וזוכה לאזכורים תקשורתיים.50
- נומריקס ייעוץ כלכלי ומימוני (Numerics): מספקת ייעוץ כלכלי ומימוני, תיקוף מודלים ואסטרטגיות ניהול סיכונים. מדגישה במפורש כי היא נמנעת מלשלב ייעוץ עם חדר עסקאות עקב חשש לניגוד עניינים 66 – נקודת בידול פוטנציאלית מפריקו. מומחים מוכרים: ד"ר טל מופקדי, ד"ר רועי שלם.44 נוכחות תקשורתית בגלובס, The Marker וכלכליסט.
- קבוצת אביר ייעוץ (Abir Group): מתמחה בניהול סיכונים פיננסיים ותפעוליים, ייעוץ כלכלי וסיכוני שוק, בעיקר למגזר הפיננסי (בנקים, גופים מוסדיים) וחברות ציבוריות וממשלתיות.67 מייסדיה כוללים את פרופ' רפי אלדור (מומחה אקדמי) ואנשי מקצוע ותיקים מהתעשייה (ניר בליסיאנו, אבי שריר).68 אזכורים תקשורתיים מוגבלים נמצאו.
- עובד גובי ניהול סיכונים: מתמקדת במערכות ושירותי ניהול סיכונים פיננסיים לבנקים, חברות ביטוח וגופים מוסדיים.71 נראה כי התמקדותה היא יותר במערכות ופחות בייעוץ פרשני. לא נמצאו אזכורים של פרשנות תקשורתית ספציפית.
- מתחרים עקיפים (חברות ייעוץ/פיננסים רחבות יותר):
- פירמות הייעוץ הגדולות (Deloitte, KPMG, EY): מציעות שירותי ייעוץ סיכונים מקיפים, כולל סיכונים פיננסיים, רגולציה, סייבר ועוד.72 נהנות ממותג גלובלי ומשאבים נרחבים. מתחרות כנראה על לקוחות תאגידיים גדולים יותר. הנראות התקשורתית שלהן מבוססת לרוב על המותג התאגידי או שותפים שונים, ופחות על אישיות פרשנית אחת דומיננטית כמו פריימן.
- בתי השקעות (לדוגמה: IBI, מיטב, פסגות, אלטשולר שחם): מציעים ניהול השקעות, מסחר, שירותי שוק הון, וייתכן שגם שירותי ייעוץ סיכונים או גידור ללקוחותיהם.76 יחסי הציבור שלהם מתמקדים לרוב בתשואות השקעה, תחזיות שוק של כלכלנים ראשיים או אסטרטגים.
- חברות ייעוץ אחרות/בוטיק: חברות שונות המציעות ייעוץ כלכלי, מימון תאגידי, ייעוץ מיזוגים ורכישות, אשר עשויות לחפוף בתחומים כמו הערכות שווי, מימון וייעוץ אסטרטגי.78 הנראות התקשורתית שלהן משתנה מאוד.
ב. ניתוח השוואתי של נוכחות תקשורתית: פריקו/פריימן מול המתחרים
- יוסי פריימן (פריקו) מול יוסי פרנק (אנרג'י פייננס): שניהם דמויות בולטות המתמחות בתחומים דומים (מט"ח, סיכונים) וממנפים פרשנות תקשורתית באופן נרחב.7 לשניהם נוכחות קבועה או טורים בכלי תקשורת מרכזיים.2 הבדל מרכזי: נראה כי לפריימן טווח פלטפורמות רחב יותר, הכולל יותר הופעות טלוויזיוניות מתועדות 14 והשתתפות בפודקאסטים/וובינרים.9 ספרו של פריימן 16 מהווה נקודת בידול נוספת. לפרנק קיים תיעוד של עימות פומבי עם הכלכלן שלמה מעוז 57, מה שעשוי להצביע על סגנון פומבי לעיתים יותר עימותי.
- פריקו/פריימן מול אג'יו, נומריקס, אביר: לחברות אלו יש מומחים מוכרים (ד"ר גדעון בן נון/אג'יו 63; ד"ר טל מופקדי/נומריקס 44; פרופ' רפי אלדור/אביר 68), אך היקף ותדירות ההופעות התקשורתיות האישיות של פריימן נראים גבוהים משמעותית על בסיס המידע שנאסף. נומריקס ממצבת עצמה במפורש כנגד חברות בעלות חדרי עסקאות 66, תוך הדגשת אובייקטיביות ופנייה אפשרית לפלח לקוחות שונה. אג'יו מפרסמת מדד ופרשנות משלה 63, אך נראה שפחות מתמקדת בפרשנות תקשורתית רחבה של דמות מרכזית אחת.
- פריקו/פריימן מול פירמות הייעוץ הגדולות ובתי ההשקעות: לשחקנים גדולים אלו יש הכרה מותגית משמעותית, אך הם מסתמכים לרוב על יח"צ תאגידי או על מספר דוברים (כלכלנים ראשיים, אסטרטגים, שותפים). הנראות הכוללת שלהם עשויה להיות גבוהה, אך פחות מרוכזת בדמות מומחה אחת, מוכרת ועקבית כמו פריימן, בנישה הספציפית של פרשנות סיכוני מט"ח וסחורות. המותג האישי של פריימן נראה דומיננטי ומזוהה באופן עקבי עם פריקו יותר מאשר מומחים טיפוסיים ממוסדות גדולים יותר.
הדומיננטיות של המותג האישי של יוסי פריימן בפרשנות התקשורתית בנישת ניהול סיכוני מט"ח וסחורות נראית חסרת תחרות מצד מתחרים ישירים כמו אג'יו, נומריקס או אביר, וניתן לטעון שהיא עקבית ורחבה יותר מבחינת פלטפורמות מאשר זו של המקביל הקרוב ביותר, יוסי פרנק. אסטרטגיית יחסי הציבור של פריימן הצליחה למצב אותו כסמכות המובילה בתחום זה בתקשורת. הדבר מתורגם, ככל הנראה, למודעות מותגית משמעותית עבור פריקו, שעשויה למצב אותה כבחירה המועדפת עבור חברות המחפשות מומחיות בתחום זה, בהתבסס על הסמכות הנתפסת הנובעת מהנוכחות התקשורתית.
עם זאת, הנוף התחרותי כולל חברות בעלות מודלים עסקיים וגישות יח"צ שונות. לדוגמה, נומריקס מדגישה אובייקטיביות על ידי הפרדת ייעוץ מביצוע 66, פירמות הייעוץ הגדולות מסתמכות על מותג תאגידי 72, ובתי השקעות מתמקדים באסטרטגיית שוק רחבה יותר.76 הצלחת פריקו אינה נובעת רק מעצם קיום פעילות יח"צ, אלא מביצוע יוצא דופן של סוג מסוים של יח"צ – מנהיגות מחשבתית מבוססת מומחה – הבולט על רקע אסטרטגיות חלופיות בסקטור.
חשוב לציין כי בעוד שפריימן שולט בפרשנות התקשורתית, קיומם של מתחרים כמו נומריקס 66, המדגישים במפורש ניגודי עניינים פוטנציאליים בחברות המשלבות ייעוץ וחדר עסקאות, מרמז כי המודל של פריקו (המציעה ייעוץ וביצוע דרך חדר עסקאות 4) עשוי לעורר ספקנות בקרב פלחי לקוחות מסוימים, למרות הצלחתו התקשורתית. יש לקחת ניואנס זה בחשבון בעת הערכת ההשפעה העסקית הכוללת של אסטרטגיית יחסי הציבור.
טבלה: מטריצת נראות תקשורתית השוואתית (מבוסס על המידע שנאסף)
מתחרה/חברה | דובר/מומחה מרכזי(ים) | תדירות אזכורים מוערכת | פלטפורמות מדיה עיקריות | אסטרטגיית יח"צ דומיננטית |
פריקו / יוסי פריימן | יוסי פריימן | גבוהה מאוד | עיתונות כלכלית (The Marker, Globes, Calcalist), טלוויזיה, דיגיטל (אתרים, בלוג, YouTube, פודקאסטים), ספר | פרשנות מבוססת אישיות, מנהיגות מחשבתית, תגובה לאקטואליה |
אנרג'י פייננס / יוסי פרנק | יוסי פרנק | גבוהה | עיתונות כלכלית (גלובס), אתרים פיננסיים, טלוויזיה | פרשנות מבוססת אישיות, טור קבוע, תגובה לאקטואליה |
אג'יו | ד"ר גדעון בן נון ואחרים | בינונית-נמוכה | עיתונות כלכלית (כלכליסט), פרסומי חברה (מדד אג'יו) | פרשנות שוק מבוססת חברה, פחות ממוקד אישיות |
נומריקס | ד"ר טל מופקדי, ד"ר רועי שלם | בינונית-נמוכה | עיתונות כלכלית (גלובס, The Marker, כלכליסט), מאמרים אקדמיים | חוות דעת מומחה, מאמרים מקצועיים, מיצוב כאובייקטיבי |
קבוצת אביר ייעוץ | פרופ' רפי אלדור ואחרים | נמוכה | אזכורים מוגבלים | מיתוג מבוסס מומחיות טכנית/אקדמית (פחות נראות תקשורתית) |
פירמת ייעוץ גדולה (נציגה) | שותפים/מומחים שונים | משתנה (גבוהה תאגידית) | מגוון רחב, כולל דוחות ומחקרים | מיתוג תאגידי, פרסום מחקרים, דוברים מרובים |
בית השקעות (נציג) | כלכלן ראשי/אסטרטג | גבוהה | עיתונות כלכלית, אתרים פיננסיים, כנסים | תחזיות שוק והשקעות, מיתוג מוסדי |
הערה: הערכת תדירות האזכורים מבוססת על המידע שנאסף במסגרת מחקר זה ועשויה שלא לשקף את מלוא התמונה.
- פירוק ההצלחה: מניעים מרכזיים באסטרטגיית יחסי הציבור של פריקו/פריימן
א. כוחו של המותג האישי: מינוף הפרופיל של יוסי פריימן
הצלחת יחסי הציבור של פריקו נשענת במידה רבה על בנייה ומינוף של המותג האישי של יוסי פריימן. הוא מהווה את הפנים והקול הבלתי מעורערים של החברה בתקשורת, כפי שמעידה נוכחותו הכמעט בלעדית בכל האזכורים התקשורתיים שנבחנו.2 האמינות של מותג אישי זה נבנית על בסיס ניסיונו העשיר (מעל 40 שנה), השכלתו המגוונת, רישיונותיו ותפקידיו בתעשייה (חבר הנהלה במדרוג, חבר ב-ACI, חבר בוועדות השקעה), אשר סביר להניח שמודגשים בפני כלי התקשורת.2 בנוסף, פריימן מפגין בקיאות תקשורתית וכושר ביטוי גבוה במגוון פלטפורמות, החל מציטוטים בעיתונות וכלה בראיונות טלוויזיוניים, פודקאסטים וובינרים.7
ב. מנהיגות מחשבתית עקבית: אסטרטגיית תוכן באמצעות פרשנות, בלוג ופרסומים
האסטרטגיה אינה מסתפקת בתגובה לאירועים, אלא כוללת יצירת תוכן יזומה. הבלוג "זווית חדה" ב-The Marker 2 והספר שפרסם פריימן 16 מהווים עדות למחויבות לייצור תוכן מקורי וביסוס סמכות. התדירות הגבוהה של ציטוטים בתגובה לאירועי שוק מצביעה על קיום מערכת יעילה לאספקת ניתוח בזמן אמת (ראה סעיף III.א/ג). הנכונות להציג עמדות ברורות ולהתריע מפני סיכונים (למשל, בנוגע להשפעות הרפורמה המשפטית 11 או התחזקות השקל 24) הופכת את הפרשנות למעניינת יותר עבור התקשורת. טורי הדעה שפרסם פריימן בגלובס 24 מחזקים גישה זו.
ג. קשרי מדיה וגישה רב-ערוצית
הנוכחות המתמשכת בכלי תקשורת מובילים (The Marker, Globes, Calcalist) לאורך שנים רבות מרמזת על קשרים חזקים ומטופחים עם עיתונאים ועורכים מרכזיים.7 האסטרטגיה כוללת שימוש מכוון במגוון רחב של פלטפורמות: עיתונות מודפסת, אתרי אינטרנט, טלוויזיה, פודקאסטים, וובינרים וערוצים בבעלות החברה (ראה סעיף III.ב/ד). ניכר גם מינוף של שיתופי פעולה עם פלטפורמות חיצוניות, כגון Investor360, לצורך הפקת וובינרים וראיונות.20
ד. רלוונטיות אסטרטגית: התאמת הפרשנות לאירועים כלכליים ופוליטיים אקטואליים
הפרשנות של פריימן קשורה באופן עקבי לאירועים חדשותיים הנמצאים על סדר היום: החלטות ריבית, אינפלציה, אי-ודאות פוליטית, אירועים ביטחוניים ומגמות גלובליות.7 היכולת לקשר במיומנות את מומחיות הליבה של פריקו (מט"ח, סיכונים) לאירועים רחבים אלו הופכת את הידע המקצועי לרלוונטי עבור קהל רחב יותר (ראה Insight 4).
ה. סימנים לתמיכה מקצועית ביחסי ציבור
קיימים סימנים המצביעים על מעורבות של גורמי יח"צ מקצועיים:
- הפצת תוכן: סרטונים של הופעותיו התקשורתיות של פריימן מתארחים בערוץ YouTube ששמו המפורש הוא "Creativity Value – יחסי ציבור ופודקאסטים".14 הדבר מצביע בבירור על מעורבות של סוכנות יח"צ מקצועית.
- התאמה ליעדים אסטרטגיים: ההתמקדות בהשגת הופעות תקשורתיות, מיצוב פריימן כמומחה ופרסום טורי דעה תואמת באופן מושלם טקטיקות יח"צ סטנדרטיות לבניית פרופיל מומחה.56 (הערה: אזכור של יעקב פריימן ב-85 מתייחס לאדם אחר בתחום היח"צ ואינו קשור ליוסי פריימן).
הצלחת יחסי הציבור היא ככל הנראה תוצאה של יחסי גומלין סימביוטיים בין מומחיותו ונוכחותו התקשורתית הטבעית של פריימן לבין ביצוע מקצועי של מערך יח"צ. פריימן מספק את התוכן המהותי והפרסונה, בעוד שמערך יח"צ, ככל הנראה, מנהל את הקשרים עם התקשורת, מזהה הזדמנויות, מציע זוויות סיקור, ואולי אף מסייע בעיצוב המסרים להשגת השפעה מרבית. קיום ערוץ יוטיוב של סוכנות יח"צ המקדם את הופעותיו 14 מחזק השערה זו. שילוב זה מאפשר לפריקו להשיג נראות תקשורתית העולה על משקלה היחסי בהשוואה למתחרים גדולים יותר, שעשויים לחסור דמות בולטת או תמיכת יח"צ ייעודית וממוקדת בנישה זו.
האסטרטגיה הצליחה להפוך את יוסי פריימן מדמות של מנכ"ל בלבד לפרשן ואינטלקטואל ציבורי מוכר בתחום הכלכלה בישראל. הדבר מתבטא בפרשנות לנושאים כלכליים ופוליטיים רחבים, ניהול בלוג בפלטפורמה מרכזית, פרסום ספר והופעות במגוון רחב של במות תקשורתיות. טיפוח מכוון זה של פרסונה רחבה יותר מעניק למותג פריקו הילה של סמכות וחוכמת שוק, מעבר להיותה ספקית שירותים גרידא, ומהווה יתרון תחרותי משמעותי.
יתרה מכך, הקישור העקבי בין שירותי הליבה של פריקו (ניהול סיכונים, מט"ח) לבין אירועים חדשותיים בעלי פרופיל גבוה משמש כשיווק עקיף ויעיל. הוא מזכיר באופן מתמיד לקהל היעד (עסקים החשופים לתנודתיות) את הצורך בפתרונות שמציעה פריקו, דווקא בתקופות של אי-ודאות מוגברת.7 על ידי פרשנות לגבי הגורמים לאי-הוודאות (אירועים חדשותיים) וייצוג מרומז של הפתרון (ניהול סיכונים), פריימן שומר על פריקו בתודעת הלקוחות הפוטנציאליים ברגעים שבהם הם חשים פגיעים ביותר. אסטרטגיית יחסי הציבור מתפקדת אפוא כמנגנון יעיל לייצור לידים בהקשר רלוונטי, תוך הדגמת מומחיות בדיוק כאשר השוק זקוק לה ביותר.
- מסקנות: הסבר לבולטות התקשורתית של פריקו ויוסי פריימן
א. סינתזת ממצאים: זיהוי השילוב הייחודי של אסטרטגיה וביצוע
הניתוח מצביע על כך שהבולטות התקשורתית יוצאת הדופן של פריקו ויוסי פריימן אינה מקרית, אלא תוצאה של אסטרטגיית יחסי ציבור מתוכננת, עקבית ומבוצעת היטב לאורך זמן. אסטרטגיה זו נשענת על מספר עמודי תווך הפועלים בסינרגיה:
- בניית מותג אישי חזק: מינוף דמותו של יוסי פריימן כמומחה בעל ניסיון רב, השכלה מגוונת, אמינות ונוכחות תקשורתית כריזמטית.
- מנהיגות מחשבתית עקבית: יצירה והפצה פרואקטיבית של תוכן באמצעות פרשנות שוטפת, בלוג כלכלי בולט ("זווית חדה" ב-The Marker), פרסום ספר מקצועי וטורי דעה.
- קשרי מדיה וגישה רב-ערוצית: טיפוח קשרים ארוכי טווח עם כלי תקשורת מרכזיים ונוכחות פעילה במגוון פלטפורמות (עיתונות, דיגיטל, טלוויזיה, פודקאסטים, וובינרים).
- רלוונטיות אסטרטגית: יכולת מוכחת לקשר בין מומחיות הליבה של החברה לבין אירועים אקטואליים הנמצאים על סדר היום הציבורי והכלכלי.
- תמיכה מקצועית (סבירות גבוהה): מעורבות של מערך יח"צ מקצועי המסייע בניהול קשרים, זיהוי הזדמנויות, עיצוב מסרים והפצת תכנים.
השילוב בין מומחיותו ונכונותו של פריימן להיות דמות ציבורית לבין ביצוע מקצועי של אסטרטגיית יח"צ, הוא שמאפשר את ההצלחה המתמשכת. האסטרטגיה הממוקדת באישיותו של פריימן מבדילה את פריקו ממתחרים המסתמכים יותר על מיתוג תאגידי או שאינם מצליחים לבסס דמות פרשנית דומיננטית ועקבית באותה מידה.
ב. הערכה כוללת של אפקטיביות יחסי הציבור בבניית סמכות מותגית
אסטרטגיית יחסי הציבור של פריקו ויוסי פריימן הוכיחה את עצמה כאפקטיבית ביותר בביסוס מעמדם כמובילי דעה ובמיצוב פריקו כגורם סמכותי ומרכזי בשוק ניהול הסיכונים הפיננסיים בישראל. הנראות התקשורתית הגבוהה והעקבית, המבוססת על פרשנות מומחה רלוונטית, מקנה לחברה יתרון תחרותי משמעותי במונחים של הכרה מותגית, בניית אמון, וככל הנראה, גם במשיכת לקוחות.
לסיכום, התשובה לשאלה כיצד הצליחו פריקו ויוסי פריימן לבלוט ביחס למתחרים בתחומם מבחינה תקשורתית טמונה ביישום אסטרטגיית יח"צ ארוכת טווח, רב-ממדית וממוקדת אישיות. אסטרטגיה זו ממנפת באופן מיטבי את מומחיותו ופרופילו הציבורי של יוסי פריימן, ומעצימה אותם באמצעות נוכחות עקבית, רלוונטית ובולטת במגוון רחב של פלטפורמות תקשורתיות מרכזיות, ככל הנראה תוך ניהול ותמיכה מקצועיים. שילוב זה יצר מותג אישי ותאגידי בעל סמכות ונוכחות תקשורתית שקשה למתחרים לשכפל.