כשמדברים על שיווק, מרבית העסקים חושבים קודם על פרסום ממומן, ואמצעים שייצרו להם הזדמנויות מכירה ישירות. אין ספק, מכירות הן כלי חשוב לקיום ולהישרדות של כל עסק. אבל, עסקים חייבים גם לבנות מותג וגם לדבוק במיתוג אישי. הדרך לבנות מותג בצורה אפקטיבית ומשתלמת היא דרך כלי התקשורת, שכן, החלופה האחרת של פרסום בטלויזיה, שלטי חוצות וכלי מיתוג אחרים, עלותם נאמדת במיליוני שקלים, הוצאה שעסקים קטנים ובינוניים לא יעמדו בה והיא לא תצדיק את עצמה כלכלית, לפחות לא בטווח הקצר.
הצורך התכוף בלידים מייצר עומס גבוה מאוד על הרשתות החברתיות, העלויות של העסקים גבוהות והתחרות הגבוהה על החשיפה, מביאה רבים לבחור בברור מאליו.
אם נחזור למקורות, יחסי הציבור לחברות התחילו להאיץ אי שם בשנות ה-90. אז חברות גדולות ומבוססות היו הראשונות להצטייד בשירותי ייעוץ תקשורתי, שבאותם ימים היו יקרים יחסית, בשל מעטים שהיו מומחים בתחום זה.
העסקים הגדולים והמבוססים הם הראשונים בדרך כלל לאמץ או לרכוש שירותי יחסי ציבור, מתוך הבנה כי הגעה ונגישות לכלי התקשורת תייצר להם חשיפה בשווי אדיר.
יחסי ציבור הם למעשה הדרך האפקטיבית, הזולה והמשתלמת ביותר לייצר מיתוג ארצי, או מקומי, בהיקפים חסרי תקדים. גם כיום, בעידן הרשתות החברתיות, אמצעי התקשורת הם כלי למיתוג ובידול של עסקים, על פני כלים ויכולות שיש כמעט לכל העסקים האחרים.
תחשבו על זה כך, כמעט כל עסק יכול לפרסם בפייסבוק או בכל רשת חברתית אחרת, אפילו החל מעלות של 100 או 200 שקל בחודש. אמנם, אותו עסק לא יגיע לקהלים גדולים בתקציבים אלה, אבל זה רק מוכיח כמה המגרש של הרשתות החברתיות הוא זול ונגיש לכל עסק באשר הוא.
האסטרטגיה המנצחת: שילוב של יחסי ציבור ואייטמים בתקשורת עם הרשתות החברתיות
הגישה המקובלת כיום היא לייצר לעסק חשיפה תקשורתית אפקטיבית, בעיתונות שאותה קורא קהל היעד העיקרי שלו.
ככל שאנחנו מדברים על עסקים או על משקיעים, אז העיתונות הכלכלית היא יעד מרכזי ומשמעותי לאותה חשיפה. אחרי החשיפה בעיתונות הכלכלית, הטקטיקה המנצחת היא הבאת הפרסומים מהעיתונות, לקידום ברשתות החברתיות.
לדוגמה, סרטונים מהופעות של הלקוחות שלנו, בפינה שיעור פרטי בתכנית הבוקר של ניב רסקין, הגיעו גם לרשתות החברתיות והוכיחו את עצמם בקידום המותג ובהבאת לידים.
מה עסקים צריכים לקחת בחשבון שכשהם משקיעים ביחסי ציבור בשנת 2024?
- העדיפו כלי תקשורת שיכולים להעניק לכם גם חשיפה נוספת ברשתות החברתיות – כיום לתכניות ולכלי תקשורת יש עמודי סושיאל שמגיעים לתפוצה מאוד רחבה והחשיפה הנוספת ברשתות החברתיות מעבר לפרסום, תביא לכם ערך מוסף.
- העדיפו שילוב של כתבת עיתונות וראיון פודקאסט – הפודקאסטים צוברים תאוצה אדירה בשנים האחרונות והם על זמניים. כלומר ראיון בפודקאסט היום, יגיעו אליו מאזינים גם בעוד שנה. למשל ראיון בפודקאסט כמו "כסף בקיר" של גלובס, שמביא את הסיפורים של יזמי נדל"ן, משיג ליזמים חשיפה בשלוש פלטפורמות שונות. הראשונה היא העיתון המודפס, השנייה היא כתבה באתר האינטרנט של גלובס והשלישית היא בפודקאסט כסף בקיר, שככל הנראה יש לכל פרק שעולה בו, אלפי האזנות לאורך זמן.
- חשיפה בטלוויזיה – כתבות טלוויזיה מייצרות אפקט משמעותי, משנה תודעה בקרב אנשים. עדיין הטלוויזיה היא מדיה מאוד נשגבת ונעלית. כתבות טלוויזיה זוכות להד ונחקקות בזיכרון של אנשים, כאשר תמיד מצטרף המימד הוויזואלי. בנוסף, ניתן להשתמש בכתבת טלויזיה גם בקמפיינים של פרסום ממומן.