תחום השקעות הנדל"ן בחו"ל על ידי ישראלים מהווה נישה שוק ייחודית, המאופיינת בצמיחה מתמדת לצד מורכבות תקשורתית ניכרת. חברות ישראליות המתווכות ומנהלות השקעות אלו עבור לקוחות מקומיים פועלות בסביבה הדורשת התמודדות עם פערי תרבות, דינמיקות שוק שונות בין מדינות, והקשר תרבותי ספציפי של המשקיעים והתקשורת בישראל.
פעילות זו, המתרחשת מעבר לגבולות המדינה, מציבה אתגרים אינהרנטיים בתקשורת ובניית אמון. במקביל, ניכרת התעניינות גוברת מצד משקיעים ישראלים בגיוון תיקי ההשקעות שלהם באמצעות נדל"ן מעבר לים, מה שיוצר ביקוש לשירותיהן של חברות כגון SDB, RM, אינווסטו קפיטל, נטע אור, אלפא אינווסטמנטס (אלעד דומוביץ ומעיין אפללו), גלעד עוז (ROINVEST), ואחרות, כולל פלטפורמות דוגמת iintoo.
הפרדוקס המרכזי: עניין משקיעים גבוה מול משוכות תקשורתיות משמעותיות
בליבת הפעילות של חברות אלו ניצב מתח מרכזי: מחד, קיים תיאבון ברור מצד המשקיעים הישראלים להזדמנויות השקעה בחו"ל. מאידך, חברות אלו מתמודדות עם אתגרי יחסי ציבור ייחודיים ומשמעותיים בנוף התקשורת הישראלי. פרדוקס זה מחייב פיתוח ויישום של אסטרטגיות תקשורת חדשניות, עקביות ומתוחכמות, המסוגלות לגשר על הפער בין הביקוש בשוק לבין הקושי בהשגת חשיפה תקשורתית חיובית ואמינה.
מטרות המאמר
מאמר זה נועד לנתח לעומק את אתגרי יחסי הציבור הספציפיים העומדים בפני חברות ישראליות בתחום השקעות הנדל"ן בחו"ל.
הוא יבחן אסטרטגיות מוצלחות שאומצו על ידי שחקנים מרכזיים בתעשייה, יזהה טקטיקות אפקטיביות (כולל מיתוג אישי, מיקוד בקהלי יעד, שימוש בפלטפורמות אלטרנטיביות וגישות יצירתיות), ויספק המלצות מעשיות. הדוח בנוי מהפרקים הבאים: אימות המכשולים התקשורתיים, ניתוח מקרי הצלחה, זיהוי טקטיקות ופלטפורמות מנצחות, ולבסוף, מסקנות והמלצות אסטרטגיות.
אימות המכשולים: נוף התקשורת וגרעון האמון
המיקוד המקומי של מדורי הנדל"ן בישראל:
אחד האתגרים המרכזיים העומדים בפני חברות המשווקות השקעות נדל"ן בחו"ל הוא הנטייה המובהקת של מדורי הנדל"ן בכלי התקשורת המרכזיים בישראל להתמקד כמעט בלעדית בשוק המקומי.
"כתבי הנדל"ן בישראל מסקרים כמעט תמיד רק את תחום הנדל"ן בישראל ומסרבים לעסוק בנדל"ן חו"ל".
נטייה זו אינה נובעת בהכרח מעוינות, אלא משילוב של גורמים. ראשית, קיימת תפיסה כי עניין הקוראים הממוצע מתרכז בעיקר בנושאים מקומיים בעלי השפעה ישירה, כגון מחירי דיור, תכנון ובנייה, והתחדשות עירונית.
שנית, משאבי המערכת המוגבלים מופנים באופן טבעי לנושאים הנתפסים כבעלי רלוונטיות רחבה יותר ונגישים יותר לאימות ועריכה. סיקור שוקי נדל"ן בינלאומיים הוא משימה מורכבת, הדורשת התמחות, יכולת לאמת מידע במדינות זרות, והבנה של הקשרים כלכליים ורגולטוריים מגוונים – משאבים שלא תמיד זמינים במערכות החדשות. כתוצאה מכך, נוצר מחסום כניסה משמעותי לחברות המבקשות לסקר את הפרויקטים שלהן בחו"ל דרך הערוצים המסורתיים של מדורי הנדל"ן. המשמעות היא שפנייה סטנדרטית באמצעות הודעות לעיתונות על פרויקטים בחו"ל לרוב אינה מספיקה; נדרשת יצירת זווית סיפורית ייחודית, המקשרת את ההשקעה לאינטרסים של המשקיע הישראלי באופן מובהק, או מציעה תובנות קלות לעיכול ובעלות ערך מוסף ברור עבור הכתב והקוראים.
סיקור סלקטיבי מצד מדורי שוק ההון:
בעוד שמדורי שוק ההון עשויים לגלות פתיחות רבה יותר לנושאים בינלאומיים בהשוואה למדורי הנדל"ן, גם כאן ניצב אתגר משמעותי.
כתבי שוק ההון נוטים לסקר באופן סלקטיבי בעיקר חברות גדולות, ותיקות, ציבוריות או כאלו הנתפסות כאמינות במיוחד ובעלות השפעה רחבה על השוק. כפי שצוין, "כתבי שוק ההון… בוחרים לסקר רק את הגדולות והאמינות למשל קרן אלטו". ההיגיון מאחורי סלקטיביות זו ברור: מדורים אלו מתמקדים בגופים המשפיעים על השוק הכללי, בחברות ציבוריות בעלות חובות דיווח, ובקרנות גדולות הנהנות מגיבוי מוסדי משמעותי (כמו קרן אלטו המוזכרת).
הקריטריונים שלהם כוללים לרוב היקף פעילות, פיקוח רגולטורי, ושקיפות גבוהה – רף שאותו חברות השקעה פרטיות קטנות יותר מתקשות לעבור. חברות אלו, המקדמות השקעות פרטיות בחו"ל, לרוב אינן עומדות ב"סף האמינות" הנתפס הנדרש לסיקור שוטף במדורים אלו, אלא אם כן הן מגיעות להיקפים משמעותיים במיוחד או מעורבות באירוע חדשותי גדול. מצב זה מחייב חברות קטנות ובינוניות לחפש נתיבים אלטרנטיביים לבניית אמינות ומוניטין, שכן חשיפה ישירה במדורי שוק ההון המרכזיים אינה סבירה בדרך כלל. הדבר מחזק את הצורך באסטרטגיות כגון מיתוג אישי, יצירת תוכן נישתי ושימוש מושכל במדיה ממומנת, כפי שיפורט בהמשך.
ההשפעה המתמשכת של פרשיות הונאה על האמון:
מעבר למחסומים המבניים של התקשורת, האתגר המשמעותי והמורכב ביותר הוא גרעון האמון העמוק שנוצר כלפי התחום כולו, כתוצאה מפרסומים רבים לאורך השנים על הונאות ונוכלויות הקשורות להשקעות נדל"ן בחו"ל. כפי שמצוין, "יש הרבה מאוד פרשות שמתפרסמות בתקשורת של הונאות או נוכלויות סביב השקעות נדל"ן בחו"ל ומהסיבה הזאת הכתבים לא נותנים אמון בחברות". פרשיות אלו יצרו אקלים של ספקנות וחשדנות בקרב עיתונאים וציבור המשקיעים כאחד.
עיתונאים, במיוחד הכלכליים, הפכו זהירים מאוד בכל הנוגע לקידום מיזמים הנתפסים כבעלי סיכון פוטנציאלי, מחשש לפגיעה במוניטין האישי והמקצועי שלהם אם חברה שסיקרו תתגלה כבעייתית. קיימת תחושה של "אשמה בגלל השתייכות" (Guilt by association), המשפיעה לרעה גם על חברות לגיטימיות ואמינות הפועלות בתחום.
הקושי לשכנע כתבים כלכליים לתת אמון בחברות אלו הוא ממשי, והשגת סיקור חיובי הופכת למשימה מאתגרת במיוחד. גרעון אמון זה אינו רק מכשול תקשורתי פסיבי (כמו התמקדות התקשורת בשוק המקומי), אלא מחסום אקטיבי של חוסר אמון וחשדנות. המשמעות היא שמאמצי יחסי הציבור בתחום זה חייבים לשים בראש סדר העדיפויות את בניית האמון. קידום פשוט של עסקאות או פרויקטים אינו מספיק; האסטרטגיות חייבות לכלול מהלכים אקטיביים לנטרול הספקנות, כגון הדגשת שקיפות, הצגת רקורד מוכח, שימוש בהמלצות חזקות מלקוחות, ומינוף דמויות אמינות וסיפורים אישיים – כלים שהופכים חיוניים במיוחד בסקטור זה, יותר מאשר בתחומים אחרים הנהנים מרמת אמון גבוהה יותר. ייתכן אף שנדרשת התייחסות פרואקטיבית וישירה לגורם ה"הונאה" במסגרת התקשורת השיווקית.
תוכניות להצלחה: מקרי בוחן ביחסי ציבור אפקטיביים
ניתוח מקרה מעמיק: נטע אור – שליטה בנרטיב האישי
סיפור ההצלחה של נטע אור מדגים כיצד ניתן להתגבר על האתגרים התקשורתיים המשמעותיים בתחום השקעות הנדל"ן בחו"ל באמצעות בניית מותג אישי חזק המבוסס על נרטיב אישי משכנע.
אור הצליחה לייצר נוכחות תקשורתית ניכרת, למרות הסקפטיות הרווחת כלפי התחום. האסטרטגיה המרכזית שלה נשענת על מינוף סיפורה האישי – המעבר שעשתה, מסע ההשקעות הפרטי שלה, והאתגרים שעמדה בפניהם – כדי לבנות קרבה, הזדהות ואמון. פרסום ספרה "משחקת באש" שימש ככלי מרכזי למיצוב זה, המאפשר לה לשתף את סיפורה ותובנותיה באופן בלתי אמצעי. הופעותיה התקשורתיות הרבות מתפרסות על פני פלטפורמות מגוונות, כולל כתבות ומאמרים בעיתונות ארצית (ישראל היום, מעריב, וואלה!) ובמגזינים יוקרתיים (פורבס). ניתוח התוכן שפורסם (חלקו עשוי להיות תוכן ממומן הממוסגר כתובנות מומחה) מגלה התמקדות לא רק בהיבטים הפיננסיים של השקעות, אלא גם בהעצמה אישית, ובפרט העצמת נשים בתחום ההשקעות. גישה זו יוצרת נישה ייחודית ומהדהדת.
הצלחתה של אור ממחישה עיקרון חשוב: בסביבה עסקית הסובלת מגרעון אמון, נרטיב אישי אותנטי ומשכנע יכול לשמש כתחליף רב עוצמה לאמינות תאגידית מסורתית. על ידי שיתוף המסע האישי, כולל קשיים (כפי שמרמז שם ספרה) והתמקדות ערכית (העצמת נשים), אור בונה קשר רגשי ותפיסה של אותנטיות שמצליחים לעקוף את הסקפטיות המובנית של התקשורת כלפי הסקטור כולו. הפוקוס מוסט מהחברה המופשטת, שעלולה לעורר חשד, אל האדם המוכר והמזוהה, שהופך לעוגן של אמון. מכאן עולה כי יזמים ומנהלים בתחום זה צריכים לשקול פיתוח ופריסה אסטרטגית של סיפוריהם האישיים האותנטיים כנכס יחסי ציבור מרכזי.
3.2 ניתוח השוואתי: אסטרטגיות של שחקנים מרכזיים בתעשייה
בחינה של שחקנים בולטים נוספים בתחום מגלה גישות מגוונות להשגת חשיפה ובניית אמון:
-
אלפא אינווסטמנטס (אלעד דומוביץ ומעיין אפללו):
חברה זו מתמקדת בביסוס מעמד של "מנהיגות מחשבתית" (Thought Leadership) והפצת ידע באמצעות פודקאסטים. הופעותיהם של דומוביץ ואפללו בפודקאסטים פופולריים כמו "השקעות לעצלנים" ו"עושים היסטוריה" (ככל הנראה בפינה או פרסומת ייעודית) מאפשרות להם לדון לעומק בהשקעות בפורטוגל, לנתח מגמות שוק ולשתף תובנות. אסטרטגיה זו ממצבת אותם כמומחים בעלי ידע נרחב ומסייעת בבניית אמינות בקרב קהל יעד ממוקד של מאזינים המתעניינים בהשקעות.
-
גלעד עוז (ROINVEST):
בדומה לאלפא אינווסטמנטס, גם גלעד עוז ממנף פודקאסטים כפלטפורמה מרכזית לשיתוף מומחיות. הופעותיו בפודקאסטים כמו "נדלניסט" ו"כסף והשקעות", בהן הוא דן בהיבטים שונים של השקעות נדל"ן בארה"ב, מימון ושיתופי פעולה, מחזקות את תדמיתו כבר סמכא בתחומו. גישה זו מאפשרת לו להציג ידע מעמיק ולבנות אמון באמצעות תוכן בעל ערך למאזינים.
-
SDB, RM, אינווסטו קפיטל:
בעוד שהפנייה המקורית מציינת חברות אלו כסיפורי הצלחה, המידע הזמין אינו מספק פרטים ספציפיים על פעילויות יחסי הציבור הפומביות שלהן. יש להכיר בנוכחותן בשוק, אך ניתוח מפורט של אסטרטגיות התקשורת שלהן ידרוש איסוף מידע נוסף מעבר לנתונים שנבחנו במסגרת דוח זה.
- iintoo: פלטפורמה זו, המייצגת גישה טכנולוגית יותר להשקעות נדל"ן בחו"ל, עשויה לאמץ אסטרטגיות יח"צ שונות, המתמקדות למשל באבטחת הפלטפורמה, חווית המשתמש, שקיפות בתהליך בחירת העסקאות וכדומה.
טבלה: סקירה השוואתית של אסטרטגיות יחסי ציבור
חברה/אישיות | אסטרטגיית יח"צ עיקרית שנצפתה | פלטפורמות מפתח בשימוש | מיקוד מסרים מרכזי | דוגמאות מקורות מידע בולטות |
נטע אור | נרטיב אישי חזק | מדיה מגוונת (כתבות, ספר) | בניית אמון, העצמה (נשים) | – |
אלפא אינווסטמנטס | מנהיגות מחשבתית, חינוך | פודקאסטים | מומחיות בפורטוגל, תובנות שוק | – |
גלעד עוז (ROINVEST) | שיתוף מומחיות | פודקאסטים | שוק ארה"ב, מימון, שותפויות | – |
SDB/RM/אינווסטו | (נוכחות שוק מוכרת) | (מידע מוגבל על פעילות יח"צ) | (מידע מוגבל על פעילות יח"צ) | |
iintoo | (פלטפורמה טכנולוגית) | (מידע מוגבל על פעילות יח"צ) | (פוטנציאל: טכנולוגיה, שקיפות) |
טבלה זו מסכמת וממחישה את הגישות השונות שאומצו על ידי השחקנים המרכזיים. היא מדגישה את ההסתמכות על נרטיב אישי (נטע אור) לעומת מיקוד במומחיות המופצת דרך ערוצים ספציפיים כמו פודקאסטים (אלפא, גלעד עוז). היא גם מבהירה היכן נדרש מידע נוסף (SDB, RM, אינווסטו) ומאפשרת לאנשי מקצוע בתחום להשוות במהירות את האסטרטגיות שלהם מול דוגמאות מוצלחות.
3.3 מעבר לדוגמאות הספציפיות:
יש להניח כי קיימות אסטרטגיות וחברות מוצלחות נוספות בתחום שלא כוסו בפירוט במסגרת זו. טקטיקות נפוצות בתעשייה כוללות קיום סמינרים וובינרים לימודיים, שיתופי פעולה עם יועצים פיננסיים ומתכנני פרישה, ושימוש נרחב בהמלצות מלקוחות מרוצים (Testimonials). הדבר מדגיש את הצורך במעקב שוטף אחר התפתחויות וחידושים בתחום התקשורת השיווקית של הסקטור.
זיהוי טקטיקות ופלטפורמות מנצחות
4.1 מינוף ערוצים אלטרנטיביים: השימוש האסטרטגי בפודקאסטים וראיונות ממוקדים
השימוש החוזר ונשנה בפודקאסטים על ידי חברות כמו אלפא אינווסטמנטס וגלעד עוז, וכן הפעילות הכללית בתחום ההשקעות בפלטפורמה זו, מצביע על חשיבותם האסטרטגית הגוברת עבור סקטור זה. הסיבות לאפקטיביות של פודקאסטים בהקשר זה הן מרובות:
-
עקיפת שומרי הסף התקשורתיים:
הפודקאסטים מאפשרים לעקוף את המגבלות והחסמים של התקשורת המסורתית, הן במדורי הנדל"ן הממוקדים מקומית והן במדורי שוק ההון הסלקטיביים.
-
תוכן מעמיק ובניית אמון:
הפורמט מאפשר דיון מעמיק ומפורט בנושאים מורכבים, בניגוד לכתבות קצרות או אייטמים חדשותיים. זמן האזנה ממושך מאפשר למרואיינים לבסס מומחיות, להסביר ניואנסים, ולבנות אמון וקרבה עם המאזינים.
-
פנייה לקהל נישתי ומעורב:
פודקאסטים בנושאי כלכלה והשקעות מושכים קהל מאזינים בעל עניין מובהק בתחום, המגיע לפלטפורמה מתוך רצון ללמוד ולהתפתח.
-
הפגנת מומחיות ואישיות:
הפלטפורמה מאפשרת לאנשי מקצוע להציג לא רק את הידע שלהם, אלא גם את אישיותם, מה שתורם לבניית מותג אישי ואותנטיות.
-
תפיסת אותנטיות:
שיחה בפודקאסט נתפסת לעיתים קרובות כאותנטית ופחות מסוננת מפרסום מסורתי או תוכן שיווקי מובהק.
לאור גרעון האמון המאפיין את הסקטור והסלקטיביות של התקשורת, הפודקאסטים אינם רק ערוץ חלופי, אלא משמשים כ"חממה לטיפוח אמון". הפורמט השיחתי, הארוך יחסית, מאפשר למארחים ולאורחים (כמו דומוביץ, אפללו ועוז) לבנות מערכת יחסים עם המאזין, להפגין ידע מעמיק, להתייחס לחששות בשקיפות, וליצור תחושת קרבה המנטרלת ישירות את הסקפטיות הרווחת. לפיכך, השקעת זמן ומשאבים בהופעות ממוקדות בפודקאסטים רלוונטיים, ואף יצירת פודקאסטים עצמאיים, יכולה להוות אסטרטגיית יחסי ציבור לחברות נדל"ן בעלת החזר השקעה גבוה (ROI) עבור חברות בתחום, תוך התמקדות בעומק ובאותנטיות על פני תפוצה רחבה ושטחית.
חשיפת "שבילים חכמים": אסטרטגיות מדיה יצירתיות ובלתי שגרתיות
דרך נוספת לעקוף את המחסומים התקשורתיים היא באמצעות שימוש מושכל בתוכן ממומן ("כתבות תוכן"). אסטרטגיה זו מבטיחה חשיפה ושליטה מלאה במסרים המועברים. דוגמאות לתוכן כזה בנושא נדל"ן בחו"ל ניתן למצוא בכלי תקשורת מרכזיים כמו Ynet, גלובס, כלכליסט וואלה!. ייתכן שגם חלק מהכתבות על נטע אור משלבות אלמנטים של תוכן ממומן או קידום עצמי לצד תוכן מערכתי, אם כי קביעה חד משמעית דורשת בחינה פרטנית של כל כתבה. לשימוש בתוכן ממומן יש יתרונות ברורים (הבטחת חשיפה, שליטה במסר) אך גם חסרונות (עלות, תפיסה אפשרית של אמינות נמוכה יותר מתוכן מערכתי אורגני). הצלחת אסטרטגיה זו תלויה במידה רבה באיכות התוכן ובערך שהוא מספק לקורא; תוכן ממומן שנתפס כפרסומי גרידא עלול להשיג תוצאה הפוכה.
"שבילים חכמים" נוספים כוללים שיווק דיגיטלי ממוקד ומפולח היטב, קיום וובינרים וסמינרים לימודיים המציעים ערך מוסף למשתתפים, בניית שותפויות אסטרטגיות (למשל, עם מתכננים פיננסיים או מנהלי עושר), ומינוף שיטתי של המלצות וסיפורי הצלחה של לקוחות.
השילוב בין הופעות בפודקאסטים ובניית מותגים אישיים (נטע אור, אלפא, גלעד עוז) לבין השימוש בתוכן ממומן מצביע על אפשרות לקיום סימביוזה אסטרטגית. התוכן הממומן יכול לשמש ליצירת מודעות ראשונית ולהפצת מסרי ליבה באופן מבוקר. חשיפה זו, בשילוב עם תובנות בעלות ערך, יכולה לחזק את ההכרה במותג האישי. מותג אישי חזק יותר עשוי, בתורו, למשוך הזדמנויות למדיה אורגנית (כמו ראיונות בפודקאסטים) או להפוך תוכן ממומן עתידי לאפקטיבי יותר, מכיוון שהקהל כבר מכיר ואולי אף בוטח במקור. אין מדובר בהכרח בבחירה בין אסטרטגיה אחת לאחרת, אלא בפוטנציאל ליצירת מעגל המזין את עצמו. הדבר מחייב גישה משולבת, שבה תוכן ממומן משמש באופן אסטרטגי לבניית מודעות והפצת מסרים, בעוד מאמצי מיתוג אישי ומנהיגות מחשבתית פועלים במקביל לבניית אמון עמוק יותר ולמשיכת הזדמנויות אורגניות. איכות התוכן הממומן והערך שהוא מספק הם קריטיים להצלחת סינרגיה זו.
סינתזה של טקטיקות יחסי ציבור אפקטיביות:
ניתוח האתגרים ומקרי ההצלחה מאפשר לזקק מספר טקטיקות יחסי ציבור בנדל"ן שהוכיחו את יעילותן בתחום השקעות הנדל"ן בחו"ל בישראל:
- מיתוג אישי ומנהיגות מחשבתית: בניית אמון באמצעות הדגשת מומחיות אישית וסיפורים נוגעים (נטע אור, אלפא, גלעד עוז).
- שקיפות ובניית אמון פרואקטיבית: התייחסות ישירה או עקיפה לחששות ולסקפטיות הנובעים מפרשיות עבר, תוך הדגשת אמינות ויושרה.
- מיקוד בקהלי יעד נישתיים: ריכוז מאמצים בפרופילים ספציפיים של משקיעים (למשל, התמקדות נטע אור בנשים משקיעות) או בפלטפורמות הפונות לקהלים אלו (כמו פודקאסטים למשקיעים).
- מינוף מדיה אלטרנטיבית: שימוש אסטרטגי בפודקאסטים, בלוגים נישתיים, וובינרים, ורשתות חברתיות כדי לעקוף את מגבלות התקשורת המסורתית.
- שימוש אסטרטגי במדיה ממומנת: שילוב תוכן ממומן איכותי כחלק מאסטרטגיה רחבה יותר, להבטחת נראות ושליטה במסרים.
- גישה חינוכית: מיצוב החברה כמקור ידע וייעוץ בעל ערך, המספק תובנות על שווקים בינלאומיים, אסטרטגיות השקעה וניהול סיכונים, ולא רק כמקדמת עסקאות (ניכר בהופעות בפודקאסטים ובתכנים של נטע אור).
מסקנות והמלצות: ניווט קדימה – המלצות PR אסטרטגיות
5.1 סיכום הממצאים המרכזיים:
הניתוח הנוכחי מאשש את קיומם של אתגרי יחסי ציבור משמעותיים עבור חברות ישראליות הפועלות בתחום השקעות הנדל"ן בחו"ל. אתגרים אלו כוללים את המיקוד המקומי של מדורי הנדל"ן, הסיקור הסלקטיבי של מדורי שוק ההון, ומעל לכל, גרעון האמון העמוק שנוצר בעקבות פרסומים שליליים על הונאות בעבר. למרות מכשולים אלו, זוהו אסטרטגיות וטקטיקות שהוכיחו הצלחה: מינוף נרטיבים אישיים רבי עוצמה לבניית אמון ואותנטיות (כדוגמת נטע אור), ביסוס מנהיגות מחשבתית באמצעות ערוצים אלטרנטיביים כמו פודקאסטים (אלפא אינווסטמנטס, גלעד עוז), והשימוש המושכל בתוכן ממומן להבטחת נראות ושליטה במסרים.
5.2 המלצות אופרטיביות לחברות:
על בסיס הממצאים, ניתן לגבש מספר המלצות אסטרטגיות לחברות הפועלות בתחום:
- הצבת אמון ושקיפות בראש סדר העדיפויות: יש להפוך ערכים אלו לאבן הפינה של כל פעילות תקשורתית. יש להתייחס לחששות פוטנציאליים באופן פרואקטיבי, להציג רקורד ביצועים מוכח, המלצות מלקוחות, ושקיפות תפעולית ככל הניתן.
- פיתוח מותגים אישיים אותנטיים: יש לזהות מנהיגים ומומחים מרכזיים בחברה ולבנות את הפרופיל הציבורי שלהם באמצעות סיפור אישי (Storytelling) והפצה עקבית של תוכן בעל ערך מוסף.
- השקעה בערוצים אלטרנטיביים: יש לחפש באופן פעיל הזדמנויות להופעה בפודקאסטים רלוונטיים, לשקול יצירת תוכן עצמאי (בלוגים, פודקאסטים, וובינרים), ולבחון נוכחות בקהילות מקוונות נישתיות.
- שימוש אסטרטגי במדיה ממומנת: יש לשלב תוכן ממומן איכותי כחלק מאסטרטגיה רחבה יותר, תוך הקפדה על מתן ערך אמיתי לקורא ותאימות למסרים הכוללים של המותג. יש להתמקד בכלי תקשורת הנצרכים על ידי קהל המשקיעים המטרה.
- אימוץ גישה חינוכית: יש למצב את החברה כמקור ידע מהימן המספק תובנות על שווקים זרים, אסטרטגיות השקעה, וניהול סיכונים, מעבר לקידום עסקאות ספציפיות.
- פילוח ומיקוד: יש להתאים את המסרים ואת בחירת הערוצים לסגמנטים ספציפיים של משקיעים (למשל, משקיעים כשירים, קהילות עולים ממדינות מסוימות, מתעניינים במדינות יעד ספציפיות).
5.3 מחשבות לסיכום:
דוח זה מדגיש את האופי המתפתח של יחסי הציבור בסקטור ייחודי זה. ההצלחה תלויה פחות בקשרים מסורתיים עם התקשורת ויותר במעורבות ישירה עם הקהל, בהפגנת אמינות שאינה מוטלת בספק, ובמינוף כוחה של האמינות האישית. בעוד שהאתגרים משמעותיים, הדרך ליחסי ציבור אפקטיביים ניתנת לניווט באמצעות מיקוד אסטרטגי, יצירתיות, והבנה עמוקה הן של הנוף התקשורתי והן של הפסיכולוגיה של המשקיע הישראלי. חברות שישכילו לאמץ גישות אלו יוכלו לבנות אמון, לחזק את המוניטין שלהן, ולשגשג גם בסביבה תקשורתית מורכבת זו.