בעקבות מלחמה חרבות ברזל, אני משוחח עם רבים, וכל טלפון שני אני שומע: "מאז 7 באוקטובר אין לי הכנסות".
הדרך הראשונה לצאת מההלם היא להבין שאתם חייבים לעשות. זה שאתם תורמים ומתרימים זה מדהים, אני ממשיך לעשות את זה. אבל הבנתי שאני חייב גם להגביל את זה.
המדינה תלך ותתאושש בנושא הזה, זרועות המדינה יחזרו יותר לתפקד, והתקציבים יגיעו.
כך שנכון קודם להחליט עם עצמכם שיש להגביל את היקפי ההתנדבות. עליכם לדאוג גם לעצמכם, אחרת גם אתם תהיו הבאים בתור לבקש עזרה. זה מהמקום הכי אמיתי ורציונאלי שיש. אומר את זה אחרי שהקדשתי מאות שעות לנושאי הסיוע השונים.
הסוגיה הרגשית של היציאה מההלם ויש מי שנפגעו גם אישית וברמת המעגלים הקרובים. תזכרו שאם תהיו חזקים עסקית וכלכלית, תוכלו לעזור להם בטווח הארוך יותר. הם צריכים אתכם יותר בטווח הארוך ולא רק הקצר. לכן חלוקת משאבים והבנה שחייבים לצאת מההלם ולעבור להתקפה.
איך עסקים צריכים לצאת מההלם בשעת משבר או מלחמה?
- התפנה לעסקים המון זמן – במרבית העסקים המצב הוא שרוב הלקוחות עוזבים או מקפיאים. יש לקוחות שצריכים עכשיו שירות והם רבים מאוד. תחפשו אותם.
- תייצרו איזשהו סיכום של מה קורה עם לקוחות קדימה – למשל שוחחתי עם לקוחה שהקפיאה שירות והיא דווקא רלוונטית והשיחה הסתיימה בבואי נחזור לעבוד ב-1 בנובמבר. בפועל אין לי מושג מה יהיה אז, אבל לפחות היה שיח של מה קורה קדימה.
- תעשו גם שיחות ערך ללא תמורה – היום גם ערכתי שיחה עם לקוחה פוטנציאלית שראיתי פרסום שלה באחד האתרים הכלכליים. ניסיתי בעיקר להקשיב ולשמוע במה היא עוסקת ומה מצבה. לא הכרנו לפני והיא לא פנתה אלי. בניתי קשרים קדימה. מצידי שלא ייצא מזה כלום, אבל למה לא? בשיחה הזאת עזרתי לה כיצד להעניק ערך מהפרופיל הפרטי שלה. משהו שהיא לא עושה בתור יועצת עסקית. אם תשאלו אותי – השיחה הזאת שווה כסף והרבה!
- ספרו לאנשים מה אתם עושים – במיזמי התנדבות שלי זה תמיד התגלגל לשיחה של "מה אתה עושה?". כשאתם לא מדברים על זה עם אנשים, הם שואלים לבד. אל תתביישו לספר, תתגאו בזה.
- מותר לשווק ברגישות – ההנחיה שלי לכל הלקוחות שאפשר לשווק אבל צריכים להיות מאוד רגישים בתקופה הזאת. תגלו אמפטיה, הזדהות ותבואו מהמקום הכי נכון שמטרתו לעזור לכל מי שנפגע. לא משנה אם זה עסקים או אנשים, חייבים לעזור לכל מי שנפגע. אפשר לקרוא לזה "שיווק עוזר". בתקופת מלחמה זה השיווק שלכם והוא גם עוזר.