כנסו לרגע לאתר אינטרנט רנדומלי של עסק או חברה, ב-90% מהמקרים לא תמצאו סיפור מעניין על הקמתו.
בפועל, אם נראיין עכשיו לעומק את כל 90% מהעסקים, נצליח למצוא את הסיפור והסיבה המרתקת שבגללה הם עושים את מה שהם עושים.
כבני אנוש, אנחנו מתחברים לרגש, ולסיבות שבגללן אתן עושים את מה שאתם עושים כבעלי עסקים. כשאתם מעבירים את הסיפור האישי שהוביל אתכם למקומכם כיום, מתרחש חיבור רגשי ואישי, אותו חיבור מייצר מקרב וכשהקהל קרוב אליכם ומכיר אתכם, הוא רוצה לקנות.
יתרונות הסטוריטלינג ככלי שיווקי ותקשורתי הם מגוונים:
-
יצירת קשר רגשי עם קהלי היעד שלכם:
סיפורים מסייעים להקשיב ולהתחבר ברמה רגשית של הלקוחות אליכם. זה יכול ליצור קשר עמוק יותר וזיהוי חזק יותר עם המותג שלך, בעיני הלקוחות בעידן שבו כולם נראים אותו דבר. אנשים קונים עם רגש ותחושות ולכן אם התחושה שלהם שהסיפור שלכם טוב יותר, אז הם ירצו לקנות דווקא מכם. היום בשנת 2024 זה עובד הרבה יותר, למרות שסטוריטלינג קיים עוד מאות שנים, בעידן הדיגיטל והאותנטיות הוא הופך פי כמה יותר משמעותי.
-
זיהוי מותגי ואישיות:
באמצעות סיפורים, ניתן להציג את יתרונות המותג שלך ואת האישיות של העסק בצורה חיה ומעניינת. אנשים קונים מאנשים ומדמויות שמשפיעות עליהם. הם מתחברים אליכם ולאישיות שלכם, אם הם אוהבים הם קונים.
-
שיווק אופטימלי ברשתות חברתיות:
סיפורים מושכים תשומת לב ברשתות החברתיות ומקודמים בהן בצורה יעילה, מאפשרים שיתוף ותגובה מהלקוחות.
-
רצון לנטילת פעולה אקטיבית כדי לשנות את גורל המתעניין
סיפורים יכולים לעורר רצון לפעולה בלקוחות, כגון רכישה, הרשמה, או שימוש בשירותים ומוצרים שלך. הזדהות עם הסיפור האישי של בעל העסק, יכולה לגרום להם לראות בו מודל לדוגמה.
-
ניתוב קהל יעד
דרך סיפורים, ניתן להתמקד בקהל יעד מסוים וליצור קשר אישי וממוקד עימם. אלה לא חייבים להיות סיפורים אישיים של המייסדים, אלא יכולים להיות סיפורי לקוח. כשיוצרים מספר סיפורים מקהלים שונים שהשתמשו במוצר או בשירות, יש מי שמחפשים אצלם דוגמה.
-
יצירת השקעה והשראה
סיפורים מרתקים עלולים לעורר השראה וליצור השקעה אמוציונלית מצד האורח או הגולש, שתעזור ללקוחות להתחבר למותג ולזדהות איתו. בניגוד לטקסט רגיל, סיפור אמוציונלי נוגע ברגשות ומייצר רגשות אחרים. אכן, זו לא משימה פשוטה בכלל להגיע לכאלה רגשות, אבל הם אפשריים מאוד במידה ושוקדים על כתיבת קופי.
-
הבנת מוצרים ושירותים
סיפורים מסייעים ללקוחות להבין באופן יעיל יותר את התועלות והיתרונות של מוצרים והשירותים שלכם כבעלי עסקים. התועלות משתקפות בשינוי המצב שלך כבעל עסק מהיום שיצרת לעצמך איזה שינוי בחיים.
לדוגמה מדריך הכושר שהחל לשמור אורח חיים בריא וליהנות מתזונה נכונה, התאהב במצב הזה והפך את זה למקצוע שלו. דוגמאות של לפני השינוי ולאחריו, יעוררו אפתיה והזדהות וכך גם הלקוחות יוכלו להבין את הערך שמייצר בעל העסק עבור אחרים, אחרי שיצר את אותו ערך כלפי עצמו.
-
ניהול משמעותיות למותג שלכם
דרך סיפורים, ניתן להעביר מסרים מרכזיים ולנהל משמעותיות למותג שלך, כולל ערכים, חזון, ומטרות. כל אלה הם הבסיס של עולם השיווק, אחרי שהגדרתם את הערכים, החזון והמטרות תוכלו לספר את הסיפור שלכם בצורה מעוררת השראה.
המותג שלכם וכל העשייה שלכם מקבלת משמעות אחרת לגמרי, אחרי שיצרתם סיפור משלכם. בניתם משמעות לכל העשייה העסקית והוצאתם אותה רק מהמקום של הקמנו עסק כדי להרוויח כסף, אלא הקמתם עסק כדי לעזור לאנשים להגשים מטרה מסוימת.
כיצד בונים את הסטוריטלינג של העסק שלכם?
כדי לבנות את הסיפור של העסק שלכם ושל מה שאתם עושים בעצמכם, כדאי שתענו על מספר שאלות. אתם יכולים בשלב הראשוני, לענות על השאלות הללו גם בצורה תמציתית ופשוטה. לא חייבים בשלב הראשון לענות על השאלות הללו עם הניסוחים הכי מעניינים
איך התחלתם ולמה?
לכל עסק או חברה יש סיפור התחלה מעניין. נסו להיזכר בפרסומת של הקפה השחור של סבא וכל מיני גימיקים כאלה ששמעתם מפרסומאים. אבל כשאנחנו באים לספר את הסיפור של העסק, יש מאחור תהליך מעניין שהתחיל.
למה אתם עושים את מה שאתם עושים?
מה הסיבה שאתם מנהלים את העסק שלכם, מה הערך שאתם נותנים לקהל שלכם ולמה? שאלו את עצמכם את השאלות האלה לעומק, היופי הוא שאתם לא חייבים גם לענות על זה מיד. השקיעו מחשבה וכתבו אפילו על דף נייר את הסיבות הערכיות לכך שהקמתם את העסק.
הגדירו את הערכים שלכם
ערכים הם אחד הדברים הכי חשובים בעסקים.
הם הסיבה לעשות את מה שאתם עושים.
למשל, עורך דין שחורט על דגלו ייצוג הולם של בעלי דירות בהתחדשות עירונית, מתוך שליחות להגשים עבורם את החזון לדירות חדשות ועמידות מפני רעידת אדמה.
סוכן ביטוח שמייצג, ללא פשרות, במסירות ותוך מלחמה בלתי מתפשרת כדי להשיג ללקוחותיו את המקסימום בתביעות מול חברות הביטוח. למשל לערכים כאלה, ירצו לקוחות להתחבר כי יידעו שהוא למעשה לא רק איש מכירות, אלא יעמוד לרשותם בעת צרה. ערכים כאלה מעניקים ערך ללקוחות הסופיים.
איך להפוך את הסטוריטלינג שלכם למצגת מעוררת השראה?
כאן כבר מדובר באומנות של ממש אבל היא אפשרית.
בנייה ועיצוב של מצגת סיפור סביב המותג, מעוררת את ההזדהות והסקרנות של קהל היעד.
אנחנו נבחר למשל בצבעים של שחור ולבן כדי לעורר את התחושה שמדובר בחברה שקמה לפני שנים רבות, יש לה מסורת משפחתית למשל והיא פועלת גם היום.
שימוש בסטוריטלינג בעולם יחסי הציבור והעיתונות
אחת הדרכים המובילות שבהם אנחנו משתמשים כדי למתג חברות הוא ביחסי ציבור.
היום בשנת 2024, במצב שבו יש כל כך הרבה מותגים שונים כפרסונות המנסים להגיע לתודעה הציבורית דווקא דרך הרשתות החברתיות, הערך של סטוריטלינג ביחצ הוא גבוה יותר.
הרשתות החברתיות הפכו עמוסות מדי במשפיעני רשת שונים, המנסים לבנות את השם שלהם. העומס הזה מקשה יותר על מיתוג ברשתות חברתיות, כך שהבמה כדי לייצר בידול עוברת לכלים כמו ראיונות עיתונות. זו לא חייבת להיות עיתונות מסורתית בלבד, הרשתות החברתיות התמלאו בכלים כמו פודקאסטים ואחרים שבהם מותגים ועסקים מעניקים ערך רב וכך זוכים באמון הקהל.
היקפי הצריכה של ראיונות אלטרנטיביים, כלומר, כאלה שלא מתקיימים בתקשורת המסורתית, אלא בתקשורת האלטרנטיבית, הולכים ועולים. אפשר לראות שורה של יוצרי פודקאסטים עצמאיים שעלו לאחרונה וזכו לתהודה. גם הפודקאסט שהפקתי יחד עם תמיר שרון, הפך לאחד המצליחים אי פעם בעולמות הפיננסים.
החשיבות בראיונות היא לספר את הסיפור שלך בצורה הנכונה ביותר. חשוב להתאים את הסיפור האישי, לקהל היעד שמאזין לפודקאסט. אם בראיונות עיתונות, אנחנו לפעמים מדברים בצורה רשמית מאוד, בפודקאסט אנחנו מדברים בגובה העיניים. מפשטים את המונחים מצד אחד, אבל יכולים להיכנס לעומקם של תיאורים ונושאים כי יש מי שמאזינים לפרקים אפילו של שעה שלמה.
הפודקאסטים פתחו בפנינו אפשרויות רבות לסטוריטלינג של אנשים ומותגים ונשאר רק להגיע אל חברת יחסי ציבור או איש יחסי ציבור, שיידע לדחוף את המותג קדימה.