כאשר אנחנו כמשרד יחסי ציבור מתחיל לעבוד עם לקוח משרד עורכי דין, אנחנו מחלקים את השירותים שניתנים לו ל-2.
הסוג הראשון הוא שירותים הנוגעים לביקוש תלוי סיטואציה. למשל, עורך דין פלילי ירצה להיות במודעות של מי שנעצרו מסיבות כאלה ואחרות.
אבל לא רק, תחשבו על תחום הנדל"ן. עורך דין המלווה רוכשים בקניית דירה, ירצה להיות בתת המודע שלהם כשהם מחפשים בעל מקצוע.
הנוכחות בחיפושי גוגל היא צד אחד של המשוואה.
אבל נניח כשמדובר על ליווי משפטי של קבלנים או יזמים, אתם כעורכי דין רוצים להשיג מיתוג של הטובים ביתר בענף. כל עבודה עם חברה קבלנים או יזמית, פירושה הכנסות של מאות אלפי שקלים למשרד ומאות תיקים לאורך השנים. ייצוג של קבלנים שווה הרבה מאוד כסף.
אם עורך הדין שבונה על ביקוש תלוי סיטואציה יפרסם את עצמו בדחיפה, כלומר נניח במודעות פרסום ממומן, לא בטוח שזה יעבוד. הוא יבזבז הרבה מאוד זמן על התקשרות ללקוחות שלא מתלהבים מהשירות שלו והסמכות. כלומר, ניהול יחסי ציבור בונים מותג לעורכי דין. אנחנו רוצים לעבוד עם עורכי הדין המפורסמים, כי הם נחשבים עבורנו טובים, מאחר וכלי התקשורת בחרו אותם כדי לפרשן בכתבות המובילות.
אותן חשיפות תקשורתיות בונות לא רק את הביקוש של עורכי הדין, אלא גם את המחירים שהם יוכלו לגבות היום ובעתיד. רוצים דוגמה? בבקשה.
עורך הדין הפלילי שדאג להופיע בטלויזיה
הוא לא קנה כתבות תוכן שיווקי. היה לו גם מזל והרבה מאוד רצון ונחישות. עד לפני עשור הוא היה בכלל אלמוני.
ארז (שם בדוי) מאזור המרכז, קיבל לידיו הזדמנות לייצג באחד התיקים המתוקשרים לפני כמה שנים.
התקשורת אז עסקה הרבה מאוד במקרה הזה, למרות שהוא דרש הרבה הגעה לבתי המשפט ושיחות עם כתבים. אותו עורך דין הבין שזה המאני טיים להשקיע בקשרים עם הכתבים, לתדרך אותם וכך גם להופיע בסינקים בכתבות בחדשות.
הם עצמם התלהבו מהנוכחות התקשורתית שלו ואהבו לקבל עוד קצת מידע על איך הכל עובד מאחורי הקלעים. סיפורים עסיסיים בנו את מהדורות החדשות. חשיפות וגילויים בנו את המוניטין של הכתבים ששמרו איתו על קשר.
אט אט, התיק הזה הצליח להביא איתו עוד דרישה ומיוצגים נוספים פנו אל עורך הדין בעקבות הסיקור התקשורתי. שוב היה לעורך הדין הזה סיפורים מעניינים למהדורות החדשות והכתבים גמלו לו בחשיפה תקשורתית נוספת וגם לעתים בכתבות שהציגו את הצדדים החפים מפשע של המיוצגים.
הפרקטיקה הזאת נמשכה ונמשכת והפכה אותו לאחד מעורכי הדין הפליליים המובילים בישראל, לא במזל, אלא בהרבה מאוד נחישות וחשיבה אסטרטגית.
מדוע יחסי ציבור הם קריטיים להצלחה של עורכי דין?
עורכי דין פועלים בסביבה תחרותית מאוד, שבה הלקוחות מחפשים לא רק מומחיות, אלא גם אמינות ומוניטין. בניית מותג חזק באמצעות יחסי ציבור מאפשרת לעורכי דין להיות הבחירה הראשונה של הלקוחות הפוטנציאליים, במיוחד כאשר מדובר בשירותים משפטיים הנדרשים באופן מיידי או כאלה המבוססים על קשרים ארוכי טווח.
יחסי ציבור לעורכי דין אינם דומים לשיווק בתחומים אחרים. עורכי דין כפופים לכללי אתיקה מחמירים שאינם מאפשרים להם לפרסם עצמם באופן אגרסיבי כמו עסקים אחרים. לכן, קידום באמצעות חשיפה תקשורתית, מיתוג אישי, תוכן איכותי וניהול מוניטין הם כלים חיוניים לכל משרד עורכי דין המעוניין להגדיל את קהל לקוחותיו ולשפר את תדמיתו הציבורית.
שני סוגי הביקוש בשוק המשפטי – ואיך יחסי ציבור משרתים כל אחד מהם
1. ביקוש תלוי סיטואציה
לקוחות רבים מחפשים עורך דין כשהם נמצאים בבעיה משפטית. למשל, אדם שנעצר או זומן לחקירה זקוק לעורך דין פלילי במהירות האפשרית. במקרה כזה, לקוחות מחפשים פתרון מידי, ובדרך כלל יפנו לעורכי הדין המופיעים בתוצאות החיפוש הראשונות בגוגל או לכאלה שהוזכרו לאחרונה בתקשורת כמי שמתמחים בתחום.
2. ביקוש מבוסס מוניטין
תחומים כמו משפט מסחרי, נדל"ן, ליווי עסקאות או ייצוג משפטי של יזמים וקבלנים מבוססים על קשרים ארוכי טווח ומוניטין מבוסס. כאשר חברה קבלנית מחפשת עורך דין לייצוג משפטי, היא לא תבחר את זה שהופיע בפרסומת ממומנת בגוגל, אלא את מי שנחשב למוביל בתחום – זה שקיבל חשיפה בתקשורת, השתתף בכנסים מקצועיים, התראיין לכלי תקשורת כלכליים ופרסם מאמרים מקצועיים.
איך יחסי ציבור יכולים להפוך עורך דין למותג מוביל?
1. נוכחות בתקשורת – הדרך לביסוס סמכות מקצועית
עורכי דין שמופיעים בתקשורת כפרשנים משפטיים, מספקים מידע חשוב לציבור ונחשבים כמומחים בתחומם. התקשורת תמיד מחפשת מומחים לראיונות, ואם עורך דין מצליח לבסס קשרים טובים עם כתבים הוא יכול להפוך לפנים של התחום שלו.
למשל, עורך דין לענייני משפחה שיספק פרשנות משפטית על תיקים תקשורתיים כמו גירושין מפורסמים או תיקי ירושה מתוקשרים, יחזק את המוניטין שלו כמומחה לתחום ויגדיל את סיכויו לקבל לקוחות חדשים.
2. כתיבת תוכן משפטי מקצועי ונגיש
עורכי דין יכולים לבנות את המוניטין שלהם על ידי כתיבת מאמרים מקצועיים בבלוגים משפטיים, אתרי חדשות, רשתות חברתיות ואפילו באתר האישי שלהם. כתיבה מקצועית שמנגישה נושאים משפטיים מורכבים לקהל הרחב יכולה להוביל ליותר חשיפה וביקוש.
למשל, עורך דין המתמחה בנדל"ן יכול לפרסם מאמרים על "איך להימנע מהטעויות הנפוצות ברכישת דירה", ובכך למשוך אליו לקוחות פוטנציאליים.
3. יצירת מותג אישי באמצעות רשתות חברתיות
הרשתות החברתיות, ובעיקר לינקדאין ופייסבוק, הן פלטפורמות מעולות לבניית מותג אישי לעורכי דין. פרסום פוסטים מקצועיים, השתתפות בדיונים משפטיים ושיתוף תובנות על תיקים מעניינים יכולים לבנות קהילה נאמנה של עוקבים ולהביא לפניות מלקוחות פוטנציאליים.
4. הופעה בכנסים וימי עיון משפטיים
נוכחות של עורכי דין בכנסים משפטיים, ימי עיון והרצאות מקצועיות מחזקת את מעמדם כאוטוריטה בתחום. זהו מקום מצוין ליצירת קשרים עסקיים, למשוך לקוחות פוטנציאליים ולהראות נוכחות בתחום.
5. ניהול משברים תקשורתי – איך למנוע פגיעה במוניטין?
משבר תקשורתי עלול לפגוע במשרד עורכי דין, במיוחד כאשר מדובר בעורכי דין המתמחים בנושאים רגישים כמו פלילים, דיני עבודה או תביעות נגד חברות גדולות. ניהול נכון של תקשורת בזמן משבר כולל תגובה מהירה, הבהרת העובדות ושימוש באמצעי התקשורת לטובת המשרד.
דוגמה מהחיים: איך עורך דין פלילי אלמוני הפך למוביל בישראל?
לפני עשור, עורך הדין הפלילי ארז (שם בדוי) היה אלמוני לחלוטין. הוא קיבל לידיו תיק תקשורתי מסוקר מאוד, ובמקום להתרכז רק בהליך המשפטי, הוא השקיע בבניית קשרים עם כתבי המשפט. הוא תדרך אותם, סיפק להם פרטים מעניינים (ללא הפרת חיסיון כמובן) והפך למקור מידע משמעותי עבורם.
הכתבים מצידם החזירו לו באזכורים בכתבות, בסינקים בטלוויזיה ובכתבות פרשנות. כך, עם הזמן, שמו של עורך הדין הפך למוכר יותר ויותר. לקוחות החלו לפנות אליו בעקבות החשיפה, ותוך כמה שנים הוא הפך לאחד מעורכי הדין הפליליים המבוקשים ביותר בארץ.
איך עורכי דין יכולים למנף יחסי ציבור להצלחה?
- נוכחות תקשורתית עקבית (ראיונות, כתבות, הופעות בטלוויזיה)
- יצירת תוכן מקצועי ונגיש
- פעילות ברשתות חברתיות ובניית קהל עוקבים
- הופעה בכנסים משפטיים
- ניהול משברים תקשורתי בצורה נכונה
- יצירת קשרים עם כתבי משפט לצורך חשיפה מתמשכת
בניית מותג מצליח לעורך דין היא לא עניין של יום או יומיים, אבל עם אסטרטגיה נכונה והשקעה ביחסי ציבור, כל עורך דין יכול להפוך לאוטוריטה בתחום שלו ולמשוך אליו ל