המדריך המלא לפודקאסט לחברות: מגיבוש הרעיון, הקמה באפליקציות והפקה

פודקאסטים הפכו במהלך השנים האחרונות, לאחד מכלי השיווק הכי משפיעים עבור חברות וארגונים בעולם השירותים.

הם אפקטיביים ועוצמתיים במיוחד עבור נותני שירותים ובצורה מוכחת.

לראייה, כמעט החברות במקצועות חופשיים ונותני שירותים שהתחילו פודקאסט, וביצעו אותו בצורה מקצועית, ראו בו ככלי השיווק הטוב ביותר שלהם.

במקום שבו הפרסום הממומן, והרצון להביא מכירות מיידיות כבר לא עובד לסוכנויות הדיגיטל, הפודקאסטים שבאים להעניק ידע, ערך ומהווים חיבור ואותנטיות לאנשי המקצוע, הצליחו לבסס אמון רב בקרב קהלי הלקוחות.

אולי אתם לא יודעים שזו הבעיה העסקית שלכם, אבל אם אתם קוראים את השורות הללו וחושבים על בניית אמון, ביטחון של לקוחות או משקיעים פוטנציאליים, הרי שהגעתם למקום הנכון.

פודקאסט הוא כלי שמסייע בבניית אמון, מייצר ביטחון עצמי של לקוחות פוטנציאליים כי אתם האנשים הנכונים כדי להוביל אותם.

תתפלאו, זה לא עומד להשתנות גם בעתיד.

אפשר לראות בוידאו המצורף פרק מהפודקאסט נדל"ן והשקעות עם יריב פז (הפודקאסט עולה כבר 4 שנים לכל אפליקציות הפודקאסטים).

בתמונה שיתפנו את גרסה הפודקאסט שעולה ליוטיוב. כפי שאפשר להתבונן, לאיכות ההפקה, המיקרופונים והסאונד, יש חלק גדול בהצלחה של פודקאסט.

לפני הכל – שאלת הלמה פודקאסט?

המאמר הזה לא בא למכור לכם פודקאסט.

אני דווקא אהיה במקום של מי שמעורר את הספקות.

האם אתם מוכנים להתמיד בפודקאסט לטווחים ארוכים מאוד? עשרות רבות של פרקים? מאות פרקים?

אם התשובה שלכם מיד היא לא, אז כדאי שתרדו מהרעיון. פודקאסט הוא רק ריצה למרחקים ארוכים, אין כמעט בהיסטוריה אנשים שהצליחו החל מ-10 הפרקים הראשונים.

בדרך כלל ההתחלות מאוד מאוד קשות ולכן אם אתם לא חזקים מאוד ברצון שלכם לפודקאסט, זה לא יצליח וחבל על הכסף.

אחרי שהחלטתם שאתם רוצים פודקאסט, כדאי שתבחנו אילו פודקאסטים מתחרים כבר קיימים.

לא פשוט לחדש היום לאנשים, ולכן תדרשו להיות חדים מאוד ונחושים מאוד.

הסוגיה האחרונה היא היכולת לדבר מול מיקרופון ועדיף שזה יהיה מצולם, ולעשות את זה לאורך שעה לעיתים, כשעדיף 45 דקות.

מהם בכלל העלויות של הפקת פודקאסט?

התשובה לכך היא טריקית.

נגיד לכם את האמת: אפשר להפיק פודקאסט גם בעלות אפסית. בפועל אפשר להקליט אפילו מהטלפון או המחשב, אבל ללא מיקרופונים איכותיים אתם גם תישמעו זולים מאוד בעיני הלקוחות שלכם.

אתם רוכשים ציוד הקלטה איכותי ומשתמשים בזמן שלכם כדי להקליט פרקים ולהעלות אותם.

ההמלצה שלנו בפודקאסט עצמאי, היא לא להקליט אותו באמצעות המחשב מרחוק. גם התוכנות הייעודיות לכך, מביאות תוצאה הרבה פחות טובה מבחינת סאונד.

סיבה נוספת לכך היא העובדה שמרבית הפודקאסטים כיום הם מצולמים.

כדי שפודקאסט יצליח כיום, צריך לצלם אותו ולהעלות את הפרקים גם ליוטיוב וגם לספוטיפי כוידאו.

עם זאת, אפשר להפיק פודקאסט לא מצולם, בעלות של 300 שקל פלוס מע"מ לפרק. אלה עלויות נמוכות למדי שכמעט כל חברה או עסק יוכלו לעמוד בהם.

פודקאסט מצולם בצורה איכותית מתחיל מ-2,000 שקל פלוס מע"מ לפרק.

במידה ומעוניינים בהפקה חכמה יותר שכוללת תכנון תוכן, בניית אסטרטגיית פודקאסט וחשיבה מעמיקה ומקצועית על התכנים שלכם, העלויות עולות.

אפשר לתת עוד כלל אצבע בכל הנוגע להשקעה בפודקאסט. כאיכות הפקת הפודקאסט מבחינת תכנים, ציוד, חשיבה וצילום, כך גם הערך שיקבל הגוף שמפיק אותו.

כלל אצבע חשוב הוא שמי שמפיקים פודקאסט צריכים להיות אנשי תוכן.

בבית הקברות לפודקאסטים, יש יותר מדי פודקאסטים שהופקו על ידי אנשי פרסום. החשיבה צריכה להיות ידע וערך בפודקאסט ולא פרסום של המותג.

איכות התוכן וסדר הפרקים

פודקאסט נבנה תמיד מהרך מאוד והרחב מאוד, אל המצומצם יותר.

הפרקים הראשונים יהיו לעולם פרקים שקל להיכנס אליהם וכל קהל יכול להתחבר ולאהוב.

תחשבו על זה ככה: גם אתם לא תרצו להתחיל סדרת טלויזיה מהאמצע בלי שאתם מבינים את הדמויות, המאפיינים שלהן ועוד.

לא תוכלו להיכנס לתוך התוכן ולהבין אותו לעומק, בלי כמה פרקי הקדמה בסיסיים.

הפרקים הראשונים הם פרקי כניסה שנועדו לגרום לקהל להכיר אתכם ואת הפעילות שלכם.

גיבוש הרעיון לפודקאסט – איך לא תיכנסו לנישה צרה ותגיעו גם לקהל המטרה?

ראיתי פודקאסטים שנכנסו לנישה קטנה מדי והפכו למשעממים ונחלו כישלון חרוץ.

אבל, ראיתי גם פודקאסטים שהמטרה שלהם הייתה להגיע לנישה, אבל הצליחו בזכות חשיבה רחבה.

כשאנחנו מדברים על פודקאסט, אנחנו חייבים לגבש חשיבה רחבה.

אוכל להסביר זאת כך: תחשבו רגע על מהדורת החדשות, היא מנסה לפנות לקהל רחב מאוד. יש לכך סיבה: מהדורות החדשות חייבות רייטינג כדי להתקדם.

הבסיס לרייטינג הוא לפנות לקהל רחב.

השאלה היא: עד כמה רחב? וכשיש לכם מטרה אחרת משל מהדורת הטלוויזיה והיא מיתוג העסק שלכם שנשען על פודקאסט ויצירת הכנסות.

פודקאסט צריך לקחת נושא מספיק רחב שבו יש קהל, להתחיל בצורה רחבה מאוד ורכה. מאחר ופודקאסט הוא ריצה למרחקים ארוכים, רק הפרקים המאוחרים יותר ידברו על סוגיות צרות יותר הנוגעות לעסק ומשרתות אותו.

בקטע הפודקאסט שמופיע מטה של סוכנות השיווק אנטי מרקטינג, אני מסביר כיצד נכון לדעתי להפיק פודקאסט איכותי.

חיבור לאחסון ואפליקציות

ראשית, חשוב לדעת שזה לא פודקאסט אם אתם לא מחוברים לכל אפליקציות ההאזנה.

אמנם החיבור הוא עניין טכני, אבל מתברר שלא כולם דואגים לבצע אותו.

כאן בדיוק חסכתי לכם הרבה מאוד מאמץ.

חיבור לכל אפליקציות הפודקאסטים הוא מהותי כדי שאנשים יוכלו להגיע אליו. שלוש האפליקציות שאתם חייבים להתחבר אליהם הם: ספוטיפי, אפל פודקאסט וגוגל פודקאסט. למרות שגוגל פודקאסט עתידה לרדת בעתיד ולהפוך לחלק מיוטיוב. לעת עתה עליכם להתחבר אליה.

אני ממליץ להיכנס למדריך המפורט הזה שכתבתי כדי לדעת הכל על חיבור הפודקאסט שלכם לכל האפליקציות.

יש לחבר את הפודקאסט שלכם לכל אפליקציות הפודקאסטים האפשריות. זה תהליך יחסית קצר, והוא ייצור לכם חשיפה רבה שלא תרצו לוותר עליה באפליקציות האזנה מרובות.

החיבור לאפליקציות הוא כמו תשתית, בלי התשתית הזאת, לא תוכלו להגיע לכל המאזינים הפוטנציאליים.

בנוסף, הגישה המקובלת כיום היא להעלות את הפודקאסט כוידאו

הפצת הפודקאסט

נושא ההפצה של פודקאסט הוא מהותי מאוד.

רבים, סבורים שעצם המאמץ הגדול שכרוך בבניית פודקאסט, ראיונות, עריכה והפקה, הוא עבודה מספקת.

התוצאה היא שבמקרים רבים לא נשאר לאותם האנשים מספיק כוח כדי לדאוג לכל נושא ההפצה.

נוכל כאן להתוות חוק שהוכח נכון ב-90% מהמקרים. הצלחה של פודקאסט תלויה ב-2 גורמים עיקריים שמתחלקים בניהם כמעט שווה בשווה. הראשון הוא תוכן והוא אחראי על 50% מההצלחה, והשני הוא כוח ההפצה והוא גם אחראי על 50% הנותרים.

אבל, וזה אבל גדול, אם למשל קיבלתם 100 במבחן התוכן, אבל 0 במבחן ההפצה. למשל כשלא השקעתם בכלל בהפצה, אז הציון שלכם יהיה 50 והמשמעות היא נכשל. אם קיבלתם 20 במבחן ההפצה ו-100 במבחן התוכן אז תישארו עם ציון של עובר בקושי שהוא 60.

אם אתם צריכים להקדיש זמן ומשאבים להפצה ובהנחה שהם מוגבלים, תעשו את זה בעוצמה בפרקים הראשונים דווקא.

כניסה אגרסיבית של פודקאסט למצעדי הפודקאסטים, תעניק לכם מומנטום של האזנות.

חשיבות הפצת הפרק הראשון בפודקאסט

האופן שבו תצליחו להפיק את הפרק הראשון בפודקאסט שלכם, יקבע הרבה מאוד לגבי היכולת שלו להגיע להרבה מאזינים ברמה האורגנית.

הפצת הפרק הראשון חשובה מאוד מאחר והיא מהווה למעשה איתות לאפליקציות הפודקאסטים ולאלגוריתם שלהם, עד כמה הפודקאסט שלכם מעורר עניין.

ככל שהפודקאסט שלכם יקבל יותר האזנות בפרקים הראשונים, כך אפליקציות הפודקאסטים ירצו לקדם אותו יותר מהר וחזק.

אז אם לא התחלתם עדיין פודקאסט, אתם חייבים להקדיש משאבים רבים ומשמעותיים לכל נושא ההפצה.

איך בפועל מתרגמים את הפודקאסט שלכם ליצירת הכנסות בעסק?

כאן הענקתי הרצאה מאוד מפורטת על איך עושים כסף מפודקאסט, במהלך כנס הפודקאסטים הכי גדול שהיה בישראל.

אפשר להגיד שהתשובה לשאלה "איך עושים כסף מפודקאסט?", למעשה היא הסיכום של כל המאמר הזה.

הדרך לעשות כסף מפודקאסט הוא להסתכל עליו כהשקעה בעסק וכהשקעה בעצמכם. כשאתם משקיעים בפודקאסט, אתם למעשה משקיעים בתשתיות של העסק שלכם ובעצמכם.

הדרך של עסקים לעשות כסף מפודקאסט, מגיעה מההשפעה של הפודקאסט על המותג שלכם.

פודקאסט בונה מותג, נקודה. ככל שאתם מייצרים תוכן שאנשים רוצים לצרוך, ככה הם נותנים בכם יותר אמון וככה הם רואים בכם כאנשים הנכונים בשבילכם.

ככל שתפגינו בפרקים יותר ידע ומקצועיות ותתנו את כל מה שיש לכם, ככה יותר לקוחות ירצו לבוא בשעריכם. בדיוק כמו שאתם הגעתם לאתר האינטרנט שלי, וקוראים את המאמר הזה עד לשורות אלה.

ככל שהפודקאסט יתקדם ויצבור עוקבים ותאוצה, ככה אתם תוכלו להגיע לקהל רחב יותר ותייצרו מכירות יותר משמעותיות בעסק.

איך אנחנו מקדמים את העסק שלך?

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם